Aktivitātes virtuvē

Pirms mēneša mans raksts "Aktivitātes virtuvē" bija lasāms e-laikraksta Izglītība un kultūra pielikumā Vecākiem. Ar šo rakstu dalos arī te. Tām aktivitātēm, par kurām esmu rakstījusi blogā jau iepriekš, pievienoju saites uz plašāku aprakstu.

Aukstais un nemīlīgais laiks ārā ir īstais brīdis baudīt kopābūšanu mājās ar bērniem. Bērni ir nepārtrauktā kustībā un vienmēr darbotiesalkstoši, tāpēc padalīšos ar dažām pavisam viegli sagatavojamām aktivitātēm, ko varat piedāvāt saviem nemiera gariņiem.

Ja jums mājās ir pupas, zirņi vai kādi graudi, tad tās jau ir neskaitāmu aktivitāšu iespējas!
Birstošo materiālu var bērt  no vienas tasītes otrā vai pārbērt ar karoti no bļodas uz bļodu. Ar šīm vienkāršajām nodarbēm bērni mācās pareizi lietot galda piederumus, mācās kontrolēt savas kustības, trenē gribasspēku, pacietību, uzmanību un netieši mācās arī kvantitātes maiņas likumsakarības.

1

Pupas var likt pa vienai pudelē. Bērns trenē sīko motoriku, līdz ar to arī savu runu, jo smadzenēs tiek stimulēta runas zona. Bērns trenē arī dzirdi, ieklausoties skaņā, kas rodas, pupām, atsitoties pret pudeles sieniņām, un, protams, tas ir arī uzmanības koncentrēšanas treniņš.

2

Ieberiet graudus dziļākā bļodā un saberiet tajos “dārgakmeņus”. Dārgakmeņi var būt stikla vai koka pērlītes, kastaņi, rieksti, zīles vai varbūt kādas mazas krāsainas mantiņas. Nolieciet blakus bļodai olu kastīti vai krāsu jaukšanas paleti un sakiet bērnam, ka graudos jāsameklē dārgumi un ka tie jāsaliek nodalījumos un katrā nodalījumā ir vieta vienam dārgumam. Dārgumus var šķirot pēc krāsām. Arī te bērns trenē sīko motoriku, graudi glāsta bērna rokas, tiek trenēta uzmanība un koncentrēšanās līdz uzdevuma beigām.

3

Izņemiet no cepeškrāsns plātni, saberiet tajā mannu un ļaujiet tajā bērniem zīmēt! Mannā var arī rakstīt burtus un ciparus, salikt dažādas figūriņas un izveidot veselu pilsētu, vēl mannu var pūst no vienas plātnes malas uz otru. Var zīmēt ar pirkstu vai ar koka irbulīti, lai pie reizes trenētos arī turēt rakstāmrīku. Mannas slāņa nolīdzināšanai mēs mājās parasti izmantojam lineālu. Rakstot un zīmējot mannā, bērni sagatavo roku rakstīšanai uz papīra. Izspēlējot dažādas ainiņas ar figūriņām, trenē abstrakto domāšanu, parāda vecākiem to, ko nespēj izteikt vārdiem, bet pūšanas vingrinājums palīdzēs nostiprināt artikulācijas aparāta muskulatūru, kas palīdzēs bērna runai.

4

Pēc lielās darbošanās ar graudiem un mannu, uz grīdas, visticamāk, būs radusies vēl viena jauna aktivitāte – slaucīšana! Vicināties ar slotu, izmētājot gružus uz visām malām, visi bērni prot lieliski, bet, lai palīdzētu bērniem iemācīties netīrumus saslaucīt vienuviet, lielisks palīgs ir līmlenta vai krāsaina uzlīmīte. Uzlīmējiet uz grīdas uzlīmi vai izveidojiet kvadrātu no līmlentas un stāstiet bērniem, ka visi gruži jāsaslauka šajā kvadrātā (vai uz šo uzlīmīti). Tas būs mazāk abstrakti nekā “saslauki vienā čupiņā”. Ar šīs vienkāršās aktivitātes palīdzību bērns mācās rūpēties par apkārtējo vidi, tas ir fizisks treniņš, pacietības treniņš. Nesot liekšķerē saslaucītos netīrumus uz atkritumu spaini, bērni jūt savu ķermeņa asi, mācās kontrolēt savas kustības, mācās būt precīzi.

6

Izbārstījušies būsim, varam ķerties pie liešanas! Ieliet veselu paku piena vienā glāzē bērniem nav grūti, grūtāk ir iemācīties šo daudzumu dozēt, tāpēc liešanas vingrinājumi ir ļoti noderīgi. Ūdeni var vienkārši pārliet no viena trauka otrā, var pārliet no vienas pudeles otrā, izmantojot piltuvi, ūdeni var pārnest no viena trauka uz otru ar pipeti, ar švammēm, ar lielu šļirci. Bērnus ūdens vienmēr sajūsmina! Lai būtu interesantāk, ūdeni var iekrāsot ar pārtikas krāsvielu vai biešu sulu. Zem traukiem ar ūdeni paklājiet plēvi vai lieciet traukus uz paplātes, blakus novietojiet arī lupatiņu, lai bērns pats mācās saslaucīt izlieto. Arī ar šo vingrinājumu bērns trenē uzmanību, mācās būt precīzs, koordinēt savas kustības, kā arī redz un izdara secinājumus par trauku ietilpību.

8

Pavisam nedaudz lielāku sagatavošanos prasa nākamā aktivitāte. Paņemiet lielu papīra lapu (derēs arī cepampapīrs un neizmantotas tapetes gabals), apvelciet uz tās mājās atrodamus priekšmetus un aiciniet bērnus tos sameklēt! Šim uzdevumam var būt dažādas grūtības pakāpes: mazākiem bērniem apvilktos priekšmetus novietojiet turpat blakus groziņā, nedaudz lielākiem var likt priekšmetus meklēt vienas telpas ietvaros, bet vēl lielākiem pa visu māju. Tas ir lielisks abstraktās domāšanas treniņš, jo bērns redz tikai līniju, bet jāiztēlojas priekšmets. Tiek papildināts arī bērna vārdu krājums. Varat šos uzdevumus veidot arī tematiskus, piemēram, apvelkot tikai virtuvē atrodamās lietas vai tikai rotaļlietas, šādā gadījumā neaizmirstiet lietot arī vispārinošos vārdus, piemēram, “virtuves piederumi”, “rotaļlietas” - tas bagātinās bērnu valodu.

9

10


Ja vēlies saņemt bloga jaunumus savā e-pastā, tad aizpildi zemāk esošos laukus: