Blogdāvana - mazie sarkanzilie stienīši

Ieraksts papildināts 01.10.2015. 

Blogdāvanas ieguvējs - Mara Kukule! (Tika noskaidrots ar RANDOM.ORG palīdzību.)

Nemanot ir pienākusi bloga 2. dzimšanas diena un atkal vēlos kādu no lasītājiem iepriecināt ar Montessori materiālu. 

Lai piedalītos izlozē, ir jābūt Es Pats! Facebook lapas sekotājam, FB lapā jāatrod ziņa par blogdāvanu un  līdz 30. septembrim jādalās ar to "Like" un "Share".

Šoreiz kādam dāvināšu mazos sarkanzilos skaitļu stieņus.

Mazie Stieni

Tā kā mazie stienīši ir lielo sarkanzilo stieņu papildmateriāls, tad sākumā par lielajiem stieņiem

Lielie sarkanzilie stieņi ir pirmais matemātikas materiāls, kas tiek piedāvāts bērniem Montessori pedagoģijā, ja neņem vērā, to, ka arī caur praktiskās dzīves vingrinājumiem bērni netieši mācās matemātiku.

Tos piedāvā bērnam kā pašu pirmo matemātikas materiālu, vēl pirms bērns pazīst ciparus. Ar šo materiālu bērnam ir reāla iespēja redzēt to, ka 1 ir pavisam mazs, bet 10 tas ir kaut kas liels un daudz. Demitnieka stienis ir metru garš un mazais 2 - 3 gadus vecs bērns redz un jūt, ka 10 tiešām ir daudz vairāk nekā 1, kas ir tikai 10 cm.

Lielie Sarkanzilie Stieni

Kā strādāt ar lielajiem sarkanzilajiem stieņiem.
Svarīgi ir izklāt paklāju, lai bērns saprastu savas darbošanās zonas robežas un labāk koncentrētos darbiņam. Tad aicinām bērnu pa vienam nest stieņus uz paklāja, sākot no īsākā, un likt tos uz paklāja (izklaidus). Kad visi stieņi sanesti, sākot no garākā stieņa, sāk būvēt trepes. Pieaugušais iesāk būvēt, lai bērns saprot, kā to darīt - parādām bērnam, ka ar acīm meklējam garāko stienīti, tad liekam to ar sarkano galu pie paklāja garākās malas, meklējam nākamo, liekam klāt uz leju, līdzinot gar paklāja īso malu. Bērns var turpināt.

Lielie Stieni

Kad trepes ir uzbūvētas, pieaugušais no tām nošķir 3 īsākos, apakšējos stienīšus. Un ar trīs pakāpju lekciju māca bērnam jaunos jēdzienus.

Pirmā pakāpe. Uzliekam plaukstu uz vieninieka stienīšu un sakām: “Viens.” Aicina bērnu atkārtot. Pie otrā stienīša, liekot plaukstas pamīšus (krusteniski - labo roku uzliek uz viens, kreiso uz divi), saka: “Viens, divi.” Bērns atkārto. Tāpat dara ar trešo stienīti.

Tris Pakapes

Otrā pakāpe. Jautā bērnam, vai viņš var parādīt, kur ir 1, 2 vai 3. Svarīgi, lai bērns pieskarās stieņiem, liek rokas tāpat kā pie pirmās pakāpes, pārskaita. Mācām to, ka matemātikā vienmēr ir jāpārskaita un jāpārbauda.

Trešā pakāpe. Tad, kad esam droši, ka bērns tiešām zina, kurš ir 1, 2 vai 3, norādām uz kādu no stieņiem un jautājam: “Kas tas ir?” Bērns atbild un atkal ar rokām pārskaita.

Ja pirmie trīs bērnam vairs nesagādā grūtības, citā reizē var ķerties klāt nākamajiem 3 stieņiem - 5,6,7.

Vēlāk ar tiem veic dažādus vingrinājumus, savieno ar ciparu kartītēm un atklāj aritmētiskās sakarības.

Mazie sarkanzilie stieņi.

Ar Cipariem

Mazie sarkanzilie stienīši drīzāk varētu interesēt jau lielākus bērniņus, piemēram, mācoties saskaitīt. Abus stieņu komplektiņus izkārto trepītē vienu otram blakus. Pieaugušais izvēlas, piemēram, sešinieka stienīti no viena komplektiņa, ar pirksta galu pieskaroties katram posmam, saskaita, cik posmi ir izvēlētajam stienītim. Tad no blakus trepītes paņem stienīti, kas ir par 1 vienību īsāks (5), atkal lēni saskaita posmus un izvieto stienīti zem sešinieka stienīša. Tad jautā bērnam, cik vajadzētu pielikt klāt pieciniekam, lai sanāktu tikpat garš kā sešinieks. Ar pirksta galu var norādīt uz sešinieka stienīša daļu, kas ir garāka par piecinieku (1 posmu gara). Bērns redz, ka jāņem vieninieks, pieliek klāt, salīdzina, vai šie stienīši tiešām ir vienāda garuma.

Ar laiku var sākt teikt:”5 + 1= 6, “ un pierakstīt piemēru arī lapas.

5 1

Jāatcerās, ka nedrīkst steigties. Labāk lēnām un pacietīgi, tā, lai mēs redzam, ka bērns tiešām saprot. Bērna pašapziņai ir liela nozīme mācību procesā! 

Blogdāvanas ieguvējs tiks izlozēts 1. oktobrī! 


Ja vēlies saņemt bloga jaunumus savā e-pastā, tad aizpildi zemāk esošos laukus: