Kā bernam parādīt divciparu skaitļu veidošanos

Ja bērns jau prot skaitīt no 1 līdz 10 un arī pazīst, kā izskatās skaitļi no 1-10, tad var parādīt, kā veidojas divciparu skaitļi.

Paņem trauciņu ar nenoteiktu pogu, pērlīšu vai oļu skaitu. Svarīgi, lai ir daudzmaz vienāda lieluma. Vienāda krāsa ir vēl labāk, jo tad būs vēl vieglāk uztvert. 

Mūsu stikla pērlītes ir iegādātas HobbySet veikalā.  

- "Paskaties, kādas man te pērlītes! Kā tu domā, cik tur ir?"

- "Daudz!"

- "Jā. Tiešām, daudz! Es tev šodien gribu parādīt, kā mēs varam noskaidrot, cik tieši tur ir! ... Sarunāsim tā, ka liksim pērlītes tādos stabiņos no augšas uz leju, bet tad, kad tiksim līdz desmit, teiksim STOP!"

 

-"Stop!"

- "Jā, un tagad blakus sāksim tādu pašu stabiņu un atkal pie 10 teiksim STOP!"

-"Stop!"

Tā turpina līdz pēdējā stabiņā vairs nesanāk pilns desmits.

 

 - "Ahā… izskatās, ka tev ir sanākuši trīs stabiņi ar desmit pērlītēm! Un te vēl divas pērlītes. Trīs desmiti un vēl divas."

 - "Vai tu zini, kāds izskatās "10"? Šāds, vai ne? Viens ar nulli. Tas ir desmit. Bet tev ir sanākuši trīs desmiti! Vai tu vari starp šīm kartītēm atrast, kur te ir trīs ar nulli? Trīs desmiti?"

 

 - "Jā, šis ir īstais. Mēs varam teikt īsāk - trīsdesmit. Noliksim to virs mūsu trīs desmitiem… Un te vēl ir divas pērlītes. Tu droši vien zini, kā izskatās 2. (atkal meklē starp ciparu kartītēm) Jā! Liekam virs mūsu divām pērlītēm."

-"Tev ir trīsdesmit un vēl divas. Trīsdesmit divas pērlītes. Ja mēs uzliekam uz nulles 2, tad mums arī skaitlis sanāk - trīsdesmit divi."

 

Man patīk pie šī uzdevuma, ka tas neprasa lielus ieguldījumus vai materiālus. Bērnam ir jāprot skaitīt tikai līdz 10, bet viņš ātri saprot, kā veidojas tālāki skaitļi un nav tādas situācijas, ka zina aizskaitīt tikai līdz, piemēram, 54, viņš zina, ka var skaitīt arī tālāk. Man patīk arī tas, ka daudzciparu skaitli ierauga savādāk - tie nav tikai cipari 3 un 2 - tur apakšā ir desmiti! Trīs desmiti un divi, trīsdesmit divi.

Sākumposmā izvairieties dod tādu pērlīšu skaitu, kas veido padsmitus. Tiem pilnīgi savādāk veidojas nosaukums un bērniem ir grūtāk tos uztvert. To var vēlāk, kad ar iepriekš aprakstīto uzdevumu tīri veikli tiek galā.

Ar padsmitiem var iepazīstināt šādi - saliek 10 pērlītes stabiņā un tad, liekot klāt katru nākamo blakus stabiņā sauc līdzi “vienpadsmit, divpadsmit, trīspadsmit… vai tu zini, kas varētu būt nākamais?” Visbiežāk bērni jau būs uzķēruši un skaitīs tālāk paši.

 

Ciparu kartītes pieejamas te. Tās ir no 1 līdz 9000, jo var tikt izmantotas arī citos uzdevumos ar pērļu banku (Montesori pedagoģijā). 

 

Viktorija

P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.

Komentē