Liešana

Kādu dienu ievēroju, ka Elmāram jau pavisam labi izdodas pārbērt pupas un graudus no viena trauciņa otrā - ļoti precīzi spēj novērtēt, cik daudz ir jāber, lai būtu pilns, bet nebirtu pāri, darbojās pavisam tīri. Tad, kad es to pamanīju, pie sevis nodomāju, ka vajadzētu piedāvāt aktivitātes ar ūdeni, un tai pat dienā, tā it kā būtu sadzirdējis manas domas, viņš pie izlietnes sāka pārliet ūdeni no viena trauka otrā, tad citā un tad vēl kādā. 


Ar ūdeni piedāvāju piecas dažādas aktivitātes (pārējās - trauku mazgāšanu un laistīšanos vannošanās laikā viņš sev nodrošina pats):

  •  ūdens pārliešana no viena trauka otrā;
  •  ūdens pārnešana no viena trauka uz otru ar pipetes palīdzību;
  •  ūdens pārnešana no viena trauka uz otru ar švammes palīdzību;
  •  ūdens pārliešana ar šprici;
  •  ūdens pārliešana pudelē, izmantojot piltuvi. 
Lietas, ko izmantojam ūdens pārliešanas aktivitātei:

1) Paplāte, kas ierobežo darbības lauku un tās maliņas arī nodrošina to, ka, ja ūdens izlīs, tad neaizplūdīs tālu. Arī pati paplātes atnešana līdz galdam ir ļoti nopietns un atbildīgs darbiņš bērnam.


2) Trauciņi ar ūdeni. Trauciņi var būt visdažādākie, Elmārs visvairāk ir iecienījis mazos mērtrauciņus ar snīpīšiem un rokturiem. Ja darbojas ar švammi, tad visērtāk ir lietot bļodas. Lai būtu inresantāk un būtu vieglāk saskatīt ūdens daudzuma maiņu vai ūdens iesūkšanu pipetē, ūdeni mēdzu iekrāsot ar pilienu pārtikas krāsvielas, var izmantot arī  biešu sulu vai kurkumu. 

3) Pipete. Mūsu pipete ir pasūtīta Absorbent Minds, bet var izlīdzēties ar mazo aptiekās nopērkamo pipeti vai izmantot mazo klizmas baloniņu. Darbojoties ar pipeti, var bērnam parādīt kā veidojas piliens, kā nokrīt. Var uzpilināt bērnam uz plaukstas, ļaut sajust piliena pieskārienu. Elmāram ļoti patīk arī ar pipeti ūdens traukā taisīt burbuļus. Veidu, kā to izdarīt, viņš atklāja pats, un līdz ar to arī prieks bija ļoti liels, bet domāju, ka bērnam var arī parādīt, sajūsma droši vien būs tikpat liela. 

4) Šļirce. To var iegādāties jebkurā aptiekā. Ar šļirci ir jāiemācās darboties, bet, kad prasme apgūta, tad bērniem ļoti patīk šī aktivitāte. Ūdeni var liet ne tikai no viena trauka otrā, bet var izmantot arī, piemēram, ledus klucīšu saldējamo trauciņu, kur var iepildīt ūdeni katrā nodalījumā vai pat veidot iekrāsota ūdens rakstus no piepildītām un tukšām šūniņām.

5) Piltuve un pudele ar šauru kaklu. Pudelē ūdeni ir grūti ieliet no trauciņa, neizlejot to. Tāpēc bērnam var parādīt, ka šādos gadījumos vajag izmantot piltuvi. Šī aktivitāte bērniem noteikti patiks! Elmārs gan darbošanos ar piltuvi ir iecienījis nedaudz savādākā veidā, par ko uzrakstīšu citreiz.

6) Švamme. Švamme tāpat kā pipete vai šļirce tiek izmantota ūdens pārnešanai no vienas bļodas otrā. To piesūcina vienā traukā un izspiež virs cita. Bērns iepazīstas ar švammes īpašībām. Parādiet arī to, kā švamme spēj uzsūkt izlieto ūdeni.

Darbojoties ar švammi, bērnam var izstāstīt arī to, ka ar lietus mākoņiem ir līdzīgi - tajos var krāties ūdens, bet, kad mākonis ir pilns ar ūdeni, tad ūdens vairs neturas iekšā un sāk pilēt lejā. Ja švammi piesūcina nedaudz, tad ūdens turas iekšā, bet, ja tā ir ļoti slapja, tad ūdens sāk pilēt lejā. Paceliet švammi augšā, nodemonstrējiet švammi dažādos veidos - sausu, nedaudz samitrinātu, ļoti mitru un tādu, kura vairs nespēj noturēt ūdeni.

7) Lupatiņa, lai mācītu, ka izlietais ūdens ir jāsaslauka.

Ar šo aktivitāšu palīdzību bērns mācās: pārliet šķidrumus, neizlejot tos (kustību koordinācija), mācās novērtēt trauku ietilpību, redz ūdens daudzuma maiņu (matemātika - atņemšanas un saskaitīšanas pamati - ja liek klāt, kopējais daudzums palielinās, ja lej nost - samazinās), mācās rīkoties ar pipeti, piltuvi, švammi un saslaucīt izlieto, spēles veidā mācās arī fizikas pamatus. Valodas attīstība - jauni un jau zināmi vārdiņi: pārliet, pilināt, pipete, piltuve, švamme, saslaucīt, lupatiņa, šļakstās, uzsūc/absorbē mitrumu utt..

Viktorija

P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.

Viktorija Ozola

Komentē