Valodas bagātināšanai

Šoreiz blogā dalīšos ar vairākiem kartīšu materiāliem, kas man ir tapuši pēdējā laikā. Lai noder! 

Materiāli vārdu krājuma paplašināšanai

Ja vēlaties uztaisīt kartītes vārdu krājuma paplašināšanai atbilstoši sava bērna interesēm, vēlams ievērot to, ka parasti tās ir kartītes uz balta fona. Vislabāk, ja attēls ir zīmēts, jo zīmējot mēs izceļam tikai svarīgāko un būtiskāko, līdz ar to bērnam būs vieglāk uztvert. Rāmīša krāsa atkarīga no tā, kas attēlots kartītēs: faunai ir sarkans rāmis, florai zaļš, dabas parādībām zils, bet visam, kas saistīts ar cilvēku - dzeltens. Parasti komplektā ir ne vairāk kā 10-12 objekti. Viena kartīšu komplekta ietvaros jāievēro proporcionalitāte (nevajadzētu attēlot ziloni tikpat lielu kā peli). Šīm kartītēm nav jāpievieno nosaukums - komplekti ir paredzēti bērniem, kas vēl nelasa, tieši vārdu krājuma paplašināšanai. Komplekti vienmēr satur arī vispārinošo kartīti - ar visiem objektiem, lai varētu bērnam pastāstīt, ka tie visi kopā ir, piemēram, mājdzīvnieki, lapu koki vai augļi. Bieži vien bērni zina, kas ir burkāns, kartupelis un biete, bet viņi nezina, ka visus kopā tos sauc par dārzeņiem, tāpēc šādām vispārinošām kartītēm ir liela nozīme. Turklāt vispārinošajā kartītē var redzēt objektu lielumu attiecību vienam pret otru.

Vislabāk, ja ar šiem komplektiem iespējams strādāt, parādot bērnam kartītēs attēlotos objektus arī dzīvē vai vismaz to modeļus (piemēram, dzīvnieku figūras), jo mēs nekad nezinām, kā bērns savā prātā iztēlojas konkrēto lietu.

Kā strādāt? Ar bērnu kopā pa vienai skatās kartītes, bērns nosauc attēloto objektu. Ja nosauc pareizi, kartīti liek vienā kaudzītē, bet, ja nepareizi - otrā pusē, citā kaudzītē. Kad kartītes sašķirotas, tad no nezināmo lietu kaudzītes paņem ne vairāk kā divas kartītes un, ievērojot 3 pakāpju lekciju, iepazīstina bērnu ar jaunajiem jēdzieniem.
Piemēram, ja meža dzīvnieku komplektā bērns nezina ezi un āpsi, tad skolotājs/vecāks izvēlas 3 kartītes - ezi, āpsi un lapsu (2 nezināmi, 1 zināms). Izkārto šīs kartītes rindā un nosauc katru dzīvnieku: “Šis ir ezis. Tas ir āpsis, bet tā ir lapsa.” Vēlams panākt to, lai bērns atkārto. Pēc tam uzdod bērnam jautājumus, iekļaujot jautājumā jauno jēdzienu: “Vai tu man vari parādīt, kur ir āpsis? Vai iedosi man lapsas kartīti? Kurš bija ezis?” Ja redzat, ka bērns ļoti labi iegaumējis jaunos jēdzienus, tad var pāriet pie nākamās pakāpes un jau uzdot jautājumus, neiekļaujot jēdzienu, piemēram:”Kas ir šis?” Nevajag steigties. Iespējams, līdz 3. pakāpei nonāksiet tikai pēc nedēļas vai mēneša. Svarīgi ir pēc iespējas ilgāku laiku pavadīt 2. pakāpē, kad iekļaujam sarunās un jautājumos jēdzienu, lai bērns to tiešām iegaumētu un, nonākot, līdz 3. pakāpei bērns to tiešām zinātu. Tā mēs stiprinām bērna pārliecību pašam par sevi un iedrošinām apgūt jaunas lietas.

Skaistos dzīvnieku attēlus var atrast Latvijas Dabas Sugu enciklopēdijas mājaslapā.

Meza Dzivnieki

Koki

Koku Lapas

Dabas Paradibas

Vardu Krajuma Paplasinasana

Iepriekš blogā jau esmu dalījusies arī ar citiem materiāliem, ko var izmantot vārdu krājuma paplašināšanai: augļi un dārzeņi, darbarīki, pienene, pupa, sēklas.

Kartītes klasificējošai lasīšanai

Atšķirībā no kartītēm vārdu krājuma paplašināšanai, šīm ir pievienots nosaukums, rāmja krāsa ir atkarīga no grūtības pakāpes un šis komplekts jādrukā divos eksemplāros (vienam komplektam griež nost nosaukumus, otru atstāj veselu), jo viens eksemplārs kalpo kļūdu kontrolei. Ja vārdu izruna no rakstības neatšķiras, tad rāmja krāsa ir rozā. Ja visa komplekta ietvaros ir viena grūtība (fonogramma), piemēram, dz, tad rāmja krāsa ir zila, bet, ja komplektā ir daudz dažādu grūtību, piemēram, divskaņi, savienojumi dz un , dubultie līdzskaņi (ll, mm, nn, rr), līdzskaņu zudumi, tad rāmja krāsa ir balta. Rāmju atšķirīgā krāsa palīdz gan noorientēties skolotājam - ātrumā iedot konkrētajam bērnam tādas grūtības kartītes, ar kurām bērns spēs tikt galā, gan arī mājās palīdz pašam bērnam. Es Elmāram (5 gadi) esmu izstāstījusi, ka rozā kartītes ir visvieglākās un tās viņš noteikti spēs izlasīt - tas viņu ļoti iedrošina, turklāt, tad, kad ir izdevies izlasīt, kādu kartīti ar balto rāmi, viņš par sevi ir bezgala priecīgs.
Šie komplekti ļoti noder, kad bērns tikko sāk lasīt - vārdi tiek uztverti kopumā, nevis burtoti, daudzus vārdus bērns nemaz neizlasīs, bet uzminēs pēc pirmajiem burtiem, bet tas šajā gadījumā ir labi, jo bērns ļoti leposies pats par sevi, cels savu pašapziņu un sapratīs, ka no lasīšanas nav jābaidās - tas ir viegli.
Kā strādāt? Sākums ir līdzīgs kā pie kartītēm vārdu krājuma paplašināšanai - sašķirojam divās kaudzītēs: vārdi, ko bērns zina un nezina, jo nav jēgas dot bērnam lasīt vārdus, ko viņš nesaprot vai nekad nav dzirdējis. Tad var rīkoties divējādi - ar trīs pakāpju lekciju apgūt nezināmos vārdus vai arī šoreiz atlikt tos pavisam nost un turpināt darbu tikai ar zināmajiem vārdiem. Kartītes izkārto vienu no otras atstatus, atstājot vietu nosaukumam un kontrolkartītei. Bērns lasa vārdus, pievieno tos atbilstošām kartītēm, pēc tam salīdzina ar kontrolkartītēm.

Meza Zveri

Klasificejosa Lasisana

Kludu Kontrole

Rieksti

Koku Lapas Klas

Runājot par fonogrammām, varat izgatavot arī īpašas grāmatiņas konkrētās fonogrammas apgūšanai. Tās ir mazas grāmatiņas, kur katrā ir vārdi ar vienu konkrētu valodas grūtību. Vienā lapas pusē ir vārds, bērns to lasa, pāršķir un pēc zīmējuma redz, vai ir pareizi izlasījis. Var strādāt arī otrādāk - apskatīties zīmējumu, uzrakstīt to vai izlikt ar kustīgo alfabētu, tad pašķirt lapu un pārliecinās par uzrakstītā vārda pareizību.

Fonogrammu Gramatina

Fonogrammas

Grāmatiņas

Uz grāmatiņām attiecās tie paši nosacījuma fona krāsas ziņā kā pie kartītēm klasificējošai lasīšanai. Ar balto fonu uztaisīt grāmatiņu nav nekādu problēmu, daudz grūtāk ir izdomāt rozā un zilās grāmatiņas. Tāpēc arī dalos šeit ar vienu rozā grāmatiņu - "Zemenes" (ja būsim pavisam godīgi, tad šai grāmatai vārda “pogas” dēļ būtu jābūt ar zilo fonu, jo “o” šajā gadījumā ir divskanis.) Par par pirmajām lasāmgrāmatām vairāk ir Vāru, vāru putriņu ierakstā.
Šo grāmatiņu uztaisīju pēc Evijas Gulbes dzejoļa “Zemenes” (ļoti, ļoti iesaku viņas grāmatu “Dzejolēni”), izmantojot grāmatā esošās Lindas Lošinas ilustrācijas.

Zemenes

Definīciju materiāli

Jau kādu laiku atpakaļ, sadarbojoties ar Anitu Dobri (bloga Cooking Poetry autori), tapa definīcijas materiāls par tauriņa dzīves ciklu un, sadarbojoties ar Signi Vilcāni, tika izveidots materiāls par mārītes attīstības ciklu.
Definīcijas materiāls sastāv no A un B daļas. A daļā parasti ietilpst kartīšu komplekts (rāmja krāsa kā pie kartītēm vārda krājuma paplašināšanai, bet darbošanās notiek tā kā pie klasificējošās lasīšanas), B daļa sastāv no grāmatiņas un no 3 aploksnēm ar tekstiem. Par to, kā ar šīm aploksnēm strādāt, varat sīkāk lasīt ierakstā par vardes attīstības ciklu.

Marite

Taurins

Kā mūsu mājās glabājam šos materiālus? Te būs ieskatam mūsu valodas un matemātikas plaukti. Valodas plaukta apakšā ir trīs kastītes. Divas kastītes mums ir kartītēm vārda krājuma paplašināšanai un viena kastīte ir ar lasīšanai paredzētiem komplektiem.

Plaukti

Kartites

P.S. Koku un koku lapu materiāls nav manis veidots. Es to esmu tikai izmainījusi, pieliekot rāmjus un nosaukumus. Būšu priecīga, ja atsauksies īstais autors :) Pie materiāla tiku, kad pati mācījos Montessori praktiskās pedagoģijas kursos, man šīs kartītes ļoti patika, tikai papildināju tās pēc saviem ieskatiem. 

P.P.S. Autors koku kartītēm ir pieteicies! Tā ir bloga Mammas Smaids autore Evelīna. Evelīna koku attēlus ieskenēja no kādas bērnu enciklopēdijas tad, kad vēl pati mācījās Montessori pirmsskolas programmā. Paldies! 


Ja vēlies saņemt bloga jaunumus savā e-pastā, tad aizpildi zemāk esošos laukus: