Vardes attīstības cikls

Pirms kāda laika šajā veikalā pasūtījām vairākus attīstības ciklu figūriņu komplektus. Vienam no šiem komplektiem - vardes attīstības ciklam - uztaisīju klāt kartītes un grāmatiņu. Kartītēm vienkārši nofotogrāfēju figūriņas, bet grāmatiņā ieliku fotogrāfijas no dabas, lai bērni var salīdzināt šos attēlus un saprot, kas tas ir viens un tas pats.

Kartītes jādrukā divos eksemplāros: viens komplekts kalpo kļūdu kontrolei, otrā komplektā kartītēm tiek nogriezti nosaukumi un ar tām strādā tāpat kā pie klasificējošās lasīšanas - ar bērnu pārrunā attēlus, tad bērns lasa uzrakstus un mēģina savienot ar atbilstošajiem attēliem, pēc tam salīdzina ar kontrolkartītēm.

Vardes Att Cikls Kartites

Kartites

Tā kā Elmārs (3g.) vēl nelasa, tad mēs strādājām tikai ar vienu kartīšu komplektu. Vardes dzīves cikla secību viņam biju izstāstījusi jau tad, kad tikām pie šīm figūriņām, tāpēc kartītes uzreiz izkārtojām secīgi. Vēlreiz pārrunājām, kas notiek un kā kurkulis pārvēršas par vardi, un pie reizes viņš arī savienoja figūriņas ar attiecīgajām kartītēm:

Kartites Un Figurinas

Daudz aktuālāka par kartītēm Elmāram izrādījās grāmatiņa - to viņš itin bieži šķirsta, pats skrien pēc figūriņām un salīdzina ar attēliem.

Varde Un Gramatina


Gramatina

Tā kā varde pieder pie dzīvnieku valsts, tad grāmatiņas fons ir sarkans (par foniem nedaudz plašāk rakstīju šajā ierakstā).
Ja bērns jau lasa, tad var mudināt, lai klusām izlasa grāmatiņu, un tad pārrunāt to, kas tur ir rakstīts. Elmāram grāmatā uzrakstīto tekstu stāstīju saviem vārdiem, bet es apzināti lietoju arī tos vārdus, ko ikdienā bieži nedzirdam, piemēram, “nērst”, “metamorfoze”. Manuprāt, nevajadzētu baidīties no tā, ka bērns varētu nesaprast, vienkārši jāizskaidro vārda nozīme un bērns ļoti ātri uztvers domu. Jauni vārdi tikai bagātinās bērna valodu.

Tā kā šī ir, tā saucamā, definīcijas grāmatiņa, tad tai klāt uztaisīju arī vēl 3 aploksnītes ar dažādiem uzdevumiem nedaudz lielākiem bērniem:
  • 1. aploksnē ir lapiņas ar tieši tādu pat tekstu kā grāmatiņā - bērns lasa tekstu uz lapiņām, meklē atbilstošo tekstu grāmatiņā, salīdzina to;
  • 2. aploksnē ir lapiņas ar tādu pat tekstu kā grāmatiņā, bet ar izlaistu definējamo vārdu, un atsevišķas mazas lapiņas ar šo izlaisto vārdu - bērns meklē, kur šie vārdi iederas;
  • 3. aploksnē teksta lapiņas ir pārgrieztas uz pusēm - bērnam ir jāsameklē teksta abas puses un jāsavieno tās.

3 Aploksnes

Grāmatiņas un līdz ar to arī tekstus esmu uztaisījusi 2 dažādos izmēros:

Varzu Gramatina

Es grāmatas lapas salīmēju ar līmes zīmuli (pavisam viegli - lai turas kopā, bet nekrokojas papīrs), ielaminēju tās, vienā pusē atstāju platāku laminēšanas plēves joslu un aiznesu iesiet spirālē.
Zinu, ka daudzi šādas paštaisītās grāmatiņas labprāt taisa ar īstām bildēm, tāpēc te būs atsevišķas bildes 10x15cm un  lapas ar tekstiem.

Runājot par vardēm, mēs apskatījāmies mājās arī visas grāmatas, kurās ir vardes, ieskatījāmies enciklopēdijā un salikām arī vardes puzli. Internetā var atrast arī krāsojamās lapas ar vardēm.

Enciklopedija

Vardes Puzle

Bet, manuprāt, visvērtīgāk būtu, ja bērnam ir iespēja kaut daļu no šī metamorfozes procesa redzēt dabā. Varde ir bieži sastopams dzīvnieks, turklāt olas tiek nērstas krastu tuvumā un arī kurkuļi pēc tam viegli saskatāmi krastmalu ūdeņos, tāpēc domāju, ka pavasarī ar bērniem noteikti vajadzētu aizbraukt vai aiziet līdz kādai ūdenstilpei (Latvijā to ir tik daudz!) un paskatīties, kā varde izskatās kādā no attīstības stadijām dzīvē.

Niedrees

Iesaku ieskatīties arī manā izmantotajā literatūrā, tur var atrast daudz interesantu lietu par vardēm, ko papildus var pastāstīt bērniem (piemēram, man ļoti interesants likās fakts, ka caurspīdīgais olu apvalks līdzīgi lēcai sakopo saules starus, bet pašas olas ir melnas un tāpēc labi absorbē šo saules staru siltumu... Cik ļoti dabā viss ir pārdomāts!).

Izmantotā literatūra grāmatiņas tekstiem:

Izmantotie attēli kartītēm:

  • personīgais fotoarhīvs

Izmantotie attēli grāmatiņā:


Ja vēlies saņemt bloga jaunumus savā e-pastā, tad aizpildi zemāk esošos laukus: