Ģeometrijas dēlītis (Geoboard)

Ģeometrijas dēlītis jau kopš pagājušā gadsimta 50. gadiem daudzās valstīs tiek izmantots kā palīglīdzeklis matemātikas apguvē. Ir dažādu veidu ģeometrijas dēlīši, kas atšķiras viens no otra gan pēc formas, gan materiāla. Parasti tas ir koka dēlītis ar līdz pusei iesistām naglām vai tapiņām, ap kurām var aplikt gumijas.

Skolās to izmanto uzdevumu risināšanā, ģeometrisko formu apguvē, mācoties par leņķiem, par vienādības pazīmēm, par laukumiem, perimetriem un daudzām citām ģeometrijas tēmām. 

No mazuļiem mēs negaidām ģeometrijas uzdevumu risināšanu, bet dēlītis un darbošanās ar gumijām patiks arī pavisam maziem pirkstiņiem.

Dēlīti var pasūtīt pie kāda galdnieka un var iegādāties, piemēram, te.

Varat pagatavot arī paši kā to darījām mēs.

Nepieciešami materiāli: koka dēlītis, skrūves/naglas/tapiņas un gumijas.

Mēs nopirkām visparastāko virtuves dēlīti (neatkārtojiet mūsu kļūdu - bambusa dēlītis nav laba izvēle, skrūves bija ļoti grūti ieskrūvēt).
Ar audumiem domāto marķieri, ko ir viegli notīrīt ar samitrinātu lupatiņu (var izmantot arī parasto zīmuli, ko viegli izdzēst), uzzīmēju rāmi ar attālumu starp krustpunktiem 3 cm

Krustpunktos ieskrūvējām skrūves.

Un ģeometrijas dēlītis gatavs!

Dēlīti uztaisījām pagājušajā vasarā, kad Elmāram bija 1,5 gads. Viņš ļoti sparīgi iesaistījās dēlīša tapšanā un pēc tam tik pat sparīgi metās to izmantot. Toreiz viņam īpaši daudz nekas neizdevās, bet tas nemazināja interesi par to. Sākumā nesanāca pat uztaisīt gumijas svītriņu, novelkot gumiju no vienas skrūves līdz otrai, bet tā kā viņam šis dēlītis ļoti patika, tad diezgan daudz trenējās un ātri iemācījās nostiept gumiju no skrūves vienā dēlīša galā līdz otrai skrūvei pretējā pusē.
Bija viens periods, aptuveni no 1gada 10 mēn. līdz 2gadu vecumam, kad viņš visas pieejamās gumijas uzstiepa vienā un tai pašā vietā. Tas parasti prasīja gana daudz laika un kalpoja bērnam arī kā lielisks pacietības treniņš. Tagad viņš reti tā dara.

Šobrīd (2g7mēn.) strīpiņu veidošana viņam nesagādā ne mazākās problēmas, viņš labprāt arī veido strīpiņu rakstus, prot no gumijām izveidot arī dažādas ģeometriskas formas. 

Tagad visaktuālākā ir kvadrātu taisīšana.

Kad bērns ir iemācījies veikli rīkoties ar gumijām, un to aplikšana ap skrūvēm vai nagliņām nesagādā problēmas, var piedāvāt ar gumijām izveidot noteiktas formas vai rakstus.
Šim mērķim esmu uztaisījusi punktotu papīru (10x10 un 5x5 divos dažādos izmēros, kā arī vienu lapu 6x6 dēlītim uztaisīju reālos izmēros ar atstarpēm 3cm), uz kura vecāki paši var uzzīmēt dažādas formas un rakstus.

Vienas formas izveidošanai bieži vien nepietiek ar vienu gumiju, tāpēc pirms zīmēt un dot formu bērnam, var izmēģināt to uztaisīt un uzzīmēt to tik daudz dažādās krāsās, cik gumijas ir nepieciešamas formas izveidošanai - tā bērnam būs skaidrāk. Maziem bērniem līniju var zīmēt nevis no vienas nagliņas viduspunkta līdz citam, bet tā kā tās reāli izskatīsies dzīvē.

Šeit ir fails ar zīmējumiem:

Elmāram sarežģītie raksti vēl nav pa spēkam, bet kvadrātus, taisnstūrus, trijstūrus un rombus taisa ļoti labprāt. 

Tad, ja rādu kādu jaunu formu, tad vienmēr sāku ar to, ka uzlieku gumiju kā strīpiņu un no šīs strīpiņas gumiju velku uz vienu vai otru pusi, veidojot noteiktu formu. Tā viņam parasti ir vieglāk izsekot un pēc tam atkārtot darbības.

Citreiz viņš liek gumijas tieši tajās pašās vietās, kur esmu uzvilkusi pati. Piemēram, uztaisu trijstūri un Elmārs uzvelk gumiju, aizķerot to aiz tām pašām skrūvītēm, tieši virsū manam trijstūrim. To es viņam neesmu rādījusi, bet redzu, ka arī tādā veidā viņš mācās. 

Lielākiem bērniem zīmējums atšķirīgās krāsās vairs nebūs nepieciešams un rakstus var uzvilkt ar melnu flomasteri.

Papildus uzdevums varētu būt ne tikai formas izveidošana ar gumijām, bet arī to zīmēšana uz punktotā papīra (bildē redzamais kvadrāts nav Elmāra zīmēts).

Elmāram šāds uzdevums vēl ir par sarežģītu un viņš punktoto papīru nolēma izmantot savādāk – sagriezt ar šķērēm 

Viktorija

P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.

Komentē