Magnēts

Uz šo aktivitāti mani pamudināja tas, ka pēdējā laikā Elmārs (2g.10mēn.) ir sācis mājās meklēt metāliskas lietas. Viņš ir sapratis, kā izskatās metāls, un katru reizi, kad redz kaut ko metālisku, piemēram, katliņu vai karoti, tiek paziņots, ka tas ir metāls. Tāpēc man ienāca prātā parādīt, ka metāliskie priekšmeti ir magnētiski.

Nepieciešamie materiāli: labs magnēts (mūsu magnēts ir pirkts gudragalva.lv), dažādi metāliski un nemetāliski priekšmeti, kaste vai paplāte, bilde ar magnētu un pārsvītrotu magnētu vai vienkārši divas papīra lapas ar uzrakstiem magnētisks un nemagnētisks.

Te piedāvāju tipiskāko magnētu bildes, varbūt kāda no tām noder Jums. Šādas kartiņas varat arī vienkārši uzzīmēt ar roku vai nobildēt savu magnētu un izdrukāt 2 bildes, vienu no tām atstājot tādu, kā ir, otrā pārsvītrojot magnētu.

Elmārs paņēma paplāti ar priekšmetiem un aicināju to nolikt uz paklājiņa. Vienā pusē paplātei noliku bildi ar magnētu, otrā pusē bildi ar pārsvītrotu magnētu.

Pēc tam parādīju bērnam magnētu un teicu, ka ir lietas, kas līp pie magnēta un ir tādas, kas nelīp. Tās, kas līp pie magnēta, tiek sauktas par magnētiskām un tās, kas nelīp, par nemagnētiskām. Tā kā Elmārs labi atceras nosaukumus, es pie tiem īpāši neuzkavējos, bet, ja šie vārdi bērnam sagādā grūtības, tad tos var apgūt pēc trīs pakāpju lekcijas vai pirmajās darbošanās reizēs nemaz nepieminēt jēdzienus, vienkārši darboties un pētīt, kas līp un kas nelīp pie magnēta.

Tad es aicināju viņu, pārbaudīt, kuras lietas uz paplātes pievelkas pie magnēta. Lai šī pārbaudīšana nebūtu haotiska, es ieteicu pārbaudīt kādu konkrētu lietu, piemēram: Kā Tev liekas, atslēgas pielips pie magnēta?  vai Un kas notiks, ja magnētu pieliks pie zīmuļa? Pēc pāris šādiem uzvedinošiem jautājumiem, bērns sapratīs, ka magnēts katru reizi jātuvina tikai vienam konkrētam priekšmetam. Elmārs ilgi uzkavējās pie pirmās lietas, kas pielipa pie magnēta un bija tik pārņemts, ka nemaz nesteidzās pārbaudīt, vai būs vēl kaut kas, kas lips pie magnēta.

Tos priekšmetus, kas pievelkas pie magnēta, bērns kārto pie bildes ar magnētu, bet tās, kas nepievelkas, pie pārsvītrotā magnēta bildes. Ja bērns līdz šim nav saskāries ar aizlieguma zīmēm, tad var pastāstīt arī par to, ko nozīmē tas, ka kaut kas ir pārsvītrots.

Tad, kad pie katras no bildēm jau ir iešķiroti vairāki priekšmeti, tad var jautāt, vai bērnam nešķiet, ka visiem priekšmetiem ir kaut kas kopīgs. Kad bērns ir sapratis, ka pie magnēta līp tieši metāliski priekšmeti, tad var aicināt pameklēt mājās tāda paša materiāla priekšmetus un pārbaudīt tos ar magnētu.

Man pašai bērnībā patika darboties ar magnētu, tā ir kā neliela burvestība - neredzams spēks ceļ priekšmetus augšā. Izskatās, ka arī Elmāram patīk, un es esmu droša, ka patiks arī Jūsu bērniem! Man šķiet, ka magnētam jābūt katra bērna īpašumā.


Magnēts patīk arī Edmundam (11 mēn.). Viņš, protams, ar to nedarbojas tāpat kā vecākais brālis, bet arī viņš pēta, kā priekšmeti pievelkas pie magnēta, ņem tos nost, izjūt magnēta spēku, darbojas sensori.

Viktorija

P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.

Komentē