Radoša pieeja rakstīšanai

Parasti, kad kāds jautā, kā palīdzēt bērnam attīstīt rakstīšanas prasmes, visi atbild vienu un to pašu - rakstīt vēstules un iepirkumu sarakstus. Vēstules vairs nav aktuālas tādā veidā, kādā tās bija mūsu bērnībā un vecāku jaunībā. Iepirkumu saraksti noder, taču var neapstāties pie iepirkumu sarakstiem vien.

 

Aktivitātes, kas noderēs, lai attīstītu rakstīšanas prasmes (šoreiz es vairāk domāju par skolas vecuma bērniem, ne tādiem, kas tik tikko sākuši rakstīt):

 

Absurdā instrukcija

Uzdevums ir uzrakstīt absurdu instrukciju, piemēram, kā uzvārīt pasaulē negaršīgāko zupu. Kā vasarā saģērbties pilnīgi neatbilstoši? Kā uztaisīt pasaules sliktāko sviestmaizi?

Šo vislabāk veido saraksta veidā - pastāstiet bērniem par virsrakstu, par numurētiem sarakstiem vai par sarakstiem, ko apzīmēt ar aplīšiem, ķeksīšiem, zvaigznītēm, kurā vietā sākt ar lielo burtu, kur ar mazo. Šis ir jautrs uzdevums, kas bērniem patiks, turkāt pie reizes var iemācīt jaunas lietas par sarakstiem.

 

Teikumu sākumi ir doti

Šis ir rakstīšanas uzdevums ar jau dotiem teikumu sākumiem. Teikumu skaits var būt dažāds, atkarīgs no bērna spējām. Bērns neskatoties izvelk vairākas lapiņas ar teikumu sākumiem un raksta īsu stāstiņu, kur katram teikumam sākums jau ir dots. Var arī veidot stāstījumu, velkot lapiņas pa vienai - pasaka vai uzraksta vienu teikumu, tad velk nākamo - tas piedos vēl lielāku spontanitāti stāstam.

Gatava teikumu sākumu sagatave ar 60 teikumu sākumiem ir pieejama veikala sadaļā:

 

Spēle ar metamajiem kauliņiem

Tie ir Story cubes, ko mēs paši iegādājāmies braingames.lv, bet esmu tos redzējusi arī grāmatnīcās. Mēs tos biežāk izmantojam vienkārši izdomāta stāsta stāstīšanai - pēc kārtas met kādu no metamajiem kauliņiem un iekļauj savā stāstījumā attēloto zīmējumu. Katru reizi iznāk pavisam cits stāsts. Arī stāstīšanu vien var trenēt, tā ir ļoti noderīga prasme radošās domāšanas attīstīšanai, izteikšanās prasmju attīstīšanai, bet to pašu var veikt arī rakstiski.

 

Spēle Kas? Kur? Ko darīja? 

Tā ir spēle no manas bērnības, kas vienmēr radīja daudz jautrības. Es ticu, ka arī jūs to esat spēlējuši, tāpēc šeit tikai atgādināšu tās būtību. Katram dalībniekam ir šaura, garena lapiņa un rakstāmais. Sākumā visi raksta atbildi uz jautājumu “Kas?”, tad aizrullē ciet lapiņas augšpusi, lai neredz uzrakstīto, un padod savu lapiņu pulksteņa rādītāja virzienā. Tāpat turpina ar nākamajiem jautājumiem.

Kas?

Ar ko?

Kad?

Kur?

Cik ilgi?

Ko darīja?

Pēc pēdējā jautājuma atkal aizrullējam lapiņu un padodam uz priekšu. Nākamais taisa vaļā un lasa, kas ir sanācis. Parasti smiekli ir garantēti. Vēl labāk, ja to dara bez vecāku un skolotāju klātbūtnes, jo tad bērni vairāk atļaujas rakstīt visādas muļķības, kas vēl vairāk viņiem šo procesu padara jautrāku un viņi labprāt raksta! Iedomājieties, paši sēž un raksta! 

 

Uztaisīt pašiem savu biki buku

Šāds uzdevums divreiz ir bijis maniem dēliem skolā. Vienreiz angļu valodā un vienreiz latviešu valodā. Doma vienkārša - paņemam vienu dzejoli, sagatavojam grāmatiņu ar baltām lapām biki buka izmēros un bērns dala dzejoli pa rindai, katrai rindai veidojot ilustrāciju. Mums šīs bērnu veidotās grāmatiņas ir iekarojušas sirdi tik pat ļoti kā īstie biki buki un lasām tos vakarā kopā.

 

 

Četras rakstīšanas kastītes

Šī metode ir savā ziņā līdzīga teikumu sākumu metodei tikai šeit teikumu sākumi ir jāsadala pa četrām kastītēm vai aploksnēm, jo tie atšķiras pēc savas būtības. No pirmās kastītes izvelkt vienu teikumu, kas iesāk stāstu - tajā ir sākums, vieta, laiks. Otrajā kastītē ir notikumu izmaiņas, kas kaut ko izmaina, kāds pavērsiens. Trešajā kastītē ir kāda darbība un ceturtajā noskaņas, pretrunas un nobeigums. To var darīt gan rakstiski, gan sadalīt  četru bērnu grupiņai un katrs izvelk teikumu no savas kastītes un kopā viens pēc otra izstāsta šo stāstu.  No otrās un trešās kastītes var ņemt pa vairākām lapiņām, ja vēlas rakstīt vai stāstīt garāku stāstu.

Lapiņas ar 168 teikumu sākumiem pieejamas bloga veikala sadaļā.  

Priekšmeta skata punkts

Izvēlas jebkuru ikdienas priekšmetu, piemēram, šampūna pudeli vai dārzeņu rīvi un no šī priekšmeta skata punkta uzraksta dažos teikumos par tā dzīvi. Var pažēloties par kaut ko, var sevi aizstāvēt, var paskumt par labāku dzīvi, bet var arī ļoti priecāties par savu ikdienu.

Krāmu tirgus

Bērns vai bērni atrod savās mājās kaut ko pilnīgi nevajadzīgu vai savu laiku nokalpojušu lietu un uzraksta tai reklāmu - kāpēc kādam vajadzētu tieši šo brīnišķīgo priekšmetu savā īpašumā.

 

Bilžu grāmata

Šis labi strādā grupās. Izvēlas kādu bilžu grāmatu, ko bērni nezina, ar pietiekami lieliem attēliem un maz teksta. (Piemēram, perfektas ir Tonija Rosa Mazās Princeses stāstu grāmatas). Vienai grupai iedod tikai bildes no šīs grāmatas, sastiprinātas pareizā secībā. Otrai grupai tikai tekstus pareizā secībā. Vieni veido savu interpretējumu stāstam pēc tā, ko redz bildēs, otri zīmē ilustrācijas katram tekstam. Pēc tam prezentē un beigās skatās oriģinālo grāmatu. Šo es pati esmu izbaudījusi, kad mācījos Montesori kursos vecumposmam 6-12 gadi, tas bija ļoti interesants uzdevums pat pieaugušiem cilvēkiem. Liels bija pārsteigums uzzināt īsto stāstu.

Attālinātais diktāts ar bilžu grāmatu

Atkal izvēlas kādu bilžu grāmatu, kurā nav pārāk daudz teksta - ideāli, ja pie katras bildes pa 1-2 teikumiem. Sakopē grāmatas lappuses un izkārto tās garā rindā uz grīdas vai secīgi salīmē pie sienas. Noteikums ir tāds, ka bērnu burtnīca un rakstāmais paliek tikai uz galda un rakstīt arī drīkst, tikai apsēžoties pie galda. Katru teikumu, kas jāraksta, bērns iet, klusām pie sevis izlasa un nāk rakstīt. Var iet tik daudz reižu pie vienas un tās pašas lapas, cik vajag. Šis ir lielisks lašīšanas, atmiņas un rakstīšanas treniņš. Noteikti iesaku to izmēģināt!

 

Rakstīt ar vienu sākumburtu

Šis uzdevums man palicis atmiņā no pašas skolas laikiem. Izvēlas vienu burtu un cenšas, izmantojot vārdus tikai ar vienādiem sākumburtiem, uzrakstīti teikumu vai pat stāstiņu. Var pat rakstītt 33 teikumus katru uz savu alfabērta burtu. Vieglāk, ja sākumā uztaisa kādu domu karti ar šiem vārdiem - saraksta visus vārdus, ko atceras uz šī burta, un tad veido teikumu. Piemēram - Zaķis zilās zeķēs zāģē. Zirgi zilos zirņos zirgojas.

Līdzīgs savā ziņā ir uzdevums rakstīt stāstu, izmantojot iepriekšējā vārda pirmspēdējo burtu kā sākumbrtu nākamajam vārdam. Pirmais istabā brida dzirnavnieks Kārlis.

 

Domu plūsma ierobežotā laikā

Šim uzdevumam labi izmantot smilšu pulksteņus (mēs savus pirkām te) vai taimerus. Laika ierobežojumi 10, 5 un 2 min. Iedod kādu vārdu, pilnīgi vienalga, kādu - termoss, grāmata, dators, un tad, iekļaujoties laikā, jāraksta, viss, kas nāk prātā. Pilnīgi viss. Šeit piebildīšu, ka šo noteikti nevajag darīt ar vērtēšanu, atzīmēm u.t.t. - tas ir treniņš domai, tas ir treniņš rakstīšanai, treniņš iekļauties noteiktos laika rāmjos. Šeit arī izdodas brīnišķīgi darbi, kas nekad iepriekš īsti nav paredzami.

 

Kā būtu, ja

Visi iesaistītie uz lapiņas uzraksta pa vienam teikumam, kas sākas ar “Kā būtu, ja….” Piemēram, kā būtu, ja suņi mācētu runāt? Kā būtu, ja caur TV ekrānu varētu sajust smaržu? Kā būtu, ja mēs visi mācētu lasīt viens otra domas? Un jebkurš cits temats, kas ienāk prātā. Visas šīs lapiņas samet vienā trauciņā un katrs vienu izvelk un par to uzraksta savu stāstu.

 

Skaists papīrs un jauns rakstāmrīks

Bieži vien gadās tā, ka, lai motivētu bērnu rakstīt, atliek vien nopirkt jaunu pildspalvu vai zīmuli un iedot skaistu papīru. Bloga veikala sadaļā piedāvāju veselu papīra paku rakstīšanai, kurā gandrīz katrs atradīs sev papīru, uz kura vislabprātāk rakstīs. Failā ir arī līnijas ar mājiņām, ja bērniem vēl jūk, uz kuras līnijas, kurš burts dzīvo - tad var stāstīt, ka a,e,i,u,c - tie visi dzīvo pamatstāvā, iekšā mājā. B, t, l, d - uzbrauc līdz bēniņiem, g, p, j - dzīvo pagrabā, bet f ir burtu karalis, jo dzīvo pa visu māju - uzkāpj gan bēniņos, gan nobrauc pagrabā. 

 

 

Viktorija

P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.

Komentāri

Viktorija Ozola

Paldies! Ļoti vērtīgs ideju apkopojums!

Komentē