Vāru, vāru putriņu

Šoreiz dalos ar nelielu grāmatiņu, kas, tāpat kā pupas attīstītbas rinda, bija viens no maniem mājasdarbiem Montessori bērnu mājas kursos.

Nedaudz no teorijas

Montessori pedagoģijā grāmatiņas pieņemts veidot tā, ka atvēruma vienā lapaspusē ir attēls (parasti kreisajā), bet otrā pusē ir teksts, lai attēls netraucētu uztvert tekstu un ļautu koncentrēties tieši lasīšanai. Teksts parasti ir vienkāršs, uzrakstīts pāris rindiņās. Bērnam tā ir pirmā sastapšanās ar pieturzīmēm un lielo sākumburtu teikumos. Pieņemts, ka grāmatiņas fons atbilst grāmatas tekstā esošajām valodas grūtībām (valodas grūtība ir, piemēram, dz, ie, ai, žs, ss, ll, ts un citas skaņas, kas tiek izrunātas vai izklausās savādāk nekā tiek rakstītas). Ja grūtību nav, tad grāmatiņas fons ir rozā, ja ir viena grūtība (piemēram, vienīgā grūtība, kas atkārtojas vairākos vārdos ir  divskanis ei ), tad fons ir zils, bet, ja ir vairākas grūtības, tad fons ir balts kā manā grāmatiņā, kurā ir divas grūtības ie un ai.

Varētu likties mulsinoši tas, ka šeit pieminu tikai trīs grāmatiņu fona krāsas (rozā, zils, balts), bet iepriekšējā blogierakstā par vardes attīstību grāmatiņas fons bija sarkans. Vardes attīstības cikla grāmatiņa bija definīcijas grāmatiņa un šādās grāmatās teksti parasti vairs nav tik vienkārši, tāpēc ir gandrīz neiespējami izveidot definīcijas grāmatu bez valodas grūtībām vai ar vienu grūtību, līdz ar to, ir pieņemts, ka šādām grāmatiņām fons ir atkarīgs no tā, par ko tajās ir runa:

  • sarkans - par dzīvnieku valsti; 
  • dzeltens - viss, kas attiecas uz cilvēka dzīvi;
  • zaļš - viss, kas attiecas uz augu valsti;
  • zils - visas dabas parādības.

Grāmatiņa

Lai ieinteresētu bērnu lasīt, ir ļoti būtiski piedāvāt lasīt par tādām lietām, kas bērnam tiešām interesē. Kādam patiks lasīt par mašīnām, citam par pingvīniem, bet vēl kādam par savu iemīļoto rotaļlietu. Neviens bērnu nepazīst labāk kā paši vecāki, tāpēc vislabāko grāmatiņu saviem bērniem varētu uztaisīt jūs paši! Grāmatiņas nav obligāti jālaminē un jāiesien spirālē, kā to daru es (ja es neielaminētu, tad mazais brālis grāmatiņas iznīcinātu pirmajā dienā), var izvēlēties daudz vienkāršākas grāmatu taisīšanas metodes, piemēram, kā šajā video. Zīmējiet paši, drukājiet bildes vai ielīmējiet kaut vai no žurnāliem izgrieztus attēlus, pierakstiet tekstu un ļoti īpašā grāmatiņa ir tapusi!

Mani bērni vēl nelasa, tāpēc, lai ieinteresētu viņus šķirstīt šo grāmatiņu, ienāca prātā uztaisīt to ar viņu mīļāko skaitāmpantiņu:

Vāru, vāru putriņu. (ar rādītājpirkstu "vāra putriņu" bērna plaukstā)
Pieci milti katlā. (pārskaita bērna pirkstiņus, pieskaroties pie katra pirkstgala ar rādītājpirkstu)
Ar astīti pamaisīju, (maisa bērna plaukstiņā ar mazo pirkstu)
Ar snīpīti pasmeķēju. (pieliek bērna plaukstiņu pie sava vai bērna deguna)
Atskrēja runcītis, visu izgāza! (pārskrien ar pirkstiem pāri rokai vai vēderam un pakutina bērnu)

Gramatinas Tapsana

Edmunds Lasa

Saviem bērniem saglabāju grāmatiņas oriģinālu, bet te varat lejuplādēt digitalizētu variantu:

Gramatina

Elmāram (3g.2m.) grāmatiņa izrādījās vairāk matemātikas nekā valodas materiāls: viņš vairākkārtīgi ir pārskaitījis, vai milti tiešām ir pieci un cik pirkstiņi ķepai uz pēdējā vāka :) 

Skaita Miltinus

Kepina

Jauku lasīšanu! 


Ja vēlies saņemt bloga jaunumus savā e-pastā, tad aizpildi zemāk esošos laukus: