Aktivitāšu centriņi un aktivitāšu dēļi.
Man pat nav nevienas savas bildes, ko ielikt, un es to nemaz neliktu, lai neaizvainotu kādu konkrētu ražotāju vai uzcītīgus vecākus, kas pagatavojuši šādu lietu paši bērniem .Runāju par tām rotaļlietām, kur uz viena dēļa vai vienas ierīces saliktas daudzas, daudzas aktivitātes: skanošas, ķimerējamas, aizveramas, atveramas, pogājamas, spiežamas - “jo vairāk, jo labāk”. Kā Montesori pedagogs es noteikti nevaru tādas jums ieteikt izmantot. Jā, bērns paknibināsies ar to aktivitāšu centriņu, un, ja jūsu mērķis ir vienkārši aizņemts bērns, kas jums netraucē, tad tā ir laba lieta. Taču, ja mēs skatāmies no kaut kā apgūšanas, no koncentrēšanās un tiešām bērna labuma viedokļa, tad tas nav veiksmīgākais materiāls.
No koncentrēšanās un darbības apgūšanas viedokļa labi, ja attīstošai rotaļlietai izpildās šādas prasības:
🔸izolēta lieta, ko mācās, nav haosa, nenotiek nemitīga pārslēgšanās no vienas lietas uz citu (mācās tikai vienu konkrētu lietu, piemēram, ja katra no tā aktivitāšu centriņa lietām būtu uz savas pamatnes atsevišķi vai katrs aizbultējamais āķītis uz sava dēlīša);
🔸kļūdu kontrole - bērns pats redz, ir vai nav kļūdījies, ir nonācis līdz kādam rezultātam (aizvēris reālas durtiņas, uzvēris bumbiņu uz aukliņas);
🔸skaidri redzamas darba robežas, kad darbs ir pabeigts (visas pogas aizpogātas, kastīte ir ciet, visas ripiņas uzvērtas - nevis kaut kas visur līdz pusei izdarīts; uz tāda lielā aktivitāšu dēļa vai aktivitāšu centriņa darba robežas nav nolasāmas).
Es zinu… vecākiem parasti patīk šie dēļi, jo šķiet, ka tiek “nošauti vairāki zaķi” reizē, turklāt šķiet ļoti attīstoši… Bērni paķimerējas un tad tas dēlis vai aktivitāšu centriņš put stūrī. Bērnudārzos pie tāda pieskrien pabakstīties, taču lielu labumu tas nedod. Labi tos varu iztēloties kafejnīcās un poliklīnikās vai vietās, kur jāgaida kā labu lietu- bērni uz laiku ir aizņemti, viss interesē, bet ne tad, ja mērķis ir, lai bērns mācās noturēt uzmanību, koncetrēties, mācās kaut ko paveikt. Kas der visam, tas neder nekam.
Šobrīd arī ir ļoti aktuāli jebkurai bērnu rotaļlietai piekabināt “Montesori” tikai, lai pievilinātu pircējus - arī šādiem pārsātinātiem, pārlieku košiem, daudzfunkcionāliem centriņiem, kuriem ne vismazākajā mērā nav saistības ar Montesori materiāliem. Lūdzu, neuzķerieties, labāk lieku reizi uzjautāt kādam, kas patiešām zina.
Piemēram, nav tādu Montesori gultiņu ar jumtiem. Nav. Grāmatās (par bērniem vecumā 0-3 gadiem), kur tiek minētas zemās gultas, tiek minēts vienkāršs matracis! Ne gultiņas ar jumtiem.
Nav tādu Montesori smilšu.
Grimm’s varavīksne nav Montesori materiāls.
Neeksistē tāds Lielais Montesori koks, kur karina ciparus. To ir izdomājuši cilvēki, kuriem ar Montesori maz sakara.
Nav Montesori aktivitāšu sedziņu.
Nav Montesori ezīšu un nav Montesori aktivitāšu dēļu. Pat, ja uz tiem ir koka burti un cipari. Nav.
Patiesībā produktiem, kas IR Montesori, neliek klāt “Montesori”. Ir vienkārši nosaukumi, piemēram, marku spēle, rozā tornis, smilšpapīra cipari. Tāpēc diezgan drošs signāls tam, ka produkts nav Montesori, ir tas, ka tam ir pielikts klāt šis nosaukums. Tas 99% gadījumu būs mārketinga triks.
Viktorija
P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.