Pulkstenis. Kā iemācīt pateikt laiku?

Pulksteņa apgūšanā viens no svarīgākajiem noteikumiem ir nesteigties. Abās nozīmēs - nesteigties gan mācīšanas procesa ziņā, gan arī bērna vecuma ziņā. 

Bērni diezgan ilgi vēl nesaprot laika jēdzienu - ko nozīmē steigties, nokavēt, ko nozīmē viena minūte vai divas stundas. Protams, ar smilšu pulksteni viņi redz, kā smiltis iztek un mēs varam stāstīt, ka tās, piemēram, ir divas vai piecas minūtes, bet tāpat jāatceras, ka bērna laika izjūta būtiski atšķiras no pieaugušā uztveres. 

Pirms apgūt pulksteni, noteikti ir svarīgi, lai bērns saprot, ka dienu vienmēr nomaina vakars, tad nāk nakts, rīts un atkal diena. Protams, ka šo kārtību bērni ar laiku iemācās arī bez palīgmateriāliem, taču, ja ir kāds vizuāls palīglīdzeklis, ar kura palīdzību to var uzskatāmi parādīt, tad to ir vērts izmantot. Par vienu no veidiem, kā šo nemainīgo ritmu bērnam var parādīt, rakstīju šajā rakstā - Diennakts daļas.

Ieteicamais vecums pulksteņa apgūšanai ir NE AGRĀK KĀ 5-6 gadi. Svarīgi, lai bērns pulksteņa apgūšanas brīdī prot skaitīt līdz 60 (pilnu stundu apgūšanas brīdī, protams, pietiek līdz 12, taču es neieteiktu būt tik steidzīgiem un tomēr sagaidīt laiku, kad bērns brīvi skaita simts apjomā).

Lasīt rakstu >>> Kā bērnam parādīt divciparu skaitļu veidošanos?

Jāatceras, ja kaut ko cenšas bērnam mācīt pāragri, var atspēlēties vēlāk tajā, ka bērns vispār nelabprāt kaut ko gribēs apgūt. Ja kāds koncepts ir pārāk grūti izprotams, tas var radīt neticību saviem spēkiem arī vēlāk. Labāk nogaidīt, nesasteigt un mācīt tad, kad patiesi interesē. Mūsu ģimenē viens bērns agri saprata pulksteni (ap 5,5 gadiem), otrs ap 8 gadiem, trešais mācās šobrīd 7 gadu vecumā, bet dvīņi, kuriem ir tagad ir 4,5 gadi vienkārši skaita stundas līdz 12, jo redz, ka māsa mācās un viņiem interesanti, taču man nav domas šobrīd viņiem speciāli mācīt - ja prasa, atbildu, bet neuzlieku ne sev, ne viņiem kā mērķi šobrīd iemācīties pateikt pulksteni. 

 

Nepieciešamie materiāli. 

Šajā aprakstā es izmantoju Montesori materiālu, īpaši veidotu pulksteni ar izņemamiem stundu cipariem, taču es neaicinātu steigties iegādāties obligāti tieši šādu. Svarīgi, lai mācību pulkstenis ir ar skaidri redzamām stundu un minūšu iedaļām, arābu cipariem, viegli grozāmiem rādītājiem. Piemēram, IKEA ir brīnišķīgi pulksteņi (attēlā), kurus var lietot ne tikai mācību vajadzībām, bet arī pēc tam nolikt telpā bērnam labi redzamā vietā. Ja iegādājaties tieši mācību pulksteni, tad pievērsiet uzmanību tam, lai tas nav pārāk raibs un ir pēc iespējas vieglāk uztverams - mēdz būt tā, ka vienā bērnu pulkstenī ir saliktas gan visas iespējamās krāsas, gan formas, gan vēl kāds kaķa un suņa zīmējums pa virsu. Tas viss var traucēt uztvert galveno domu. 

Pulkstenis pie sienas

Mācoties vienmēr jācenšas izvēlēties vienkāršākā mehānisma lietas, lai bērns saprot, kā tieši kaut kas darbojas. Jā, digitālu pulksteni ir vieglāk nolasīt, taču, ja mācīs tikai to, nebūs skaidrības, kas īsti notiek - kāpēc 60 minūtes? Kas tad īsti ir stunda, minūte un sekunde? Ar analogu pulksteni tas tomēr kļūst skaidrs, un tad var paralēli mācīt, kā šis konkrētais pulksteņa laiks izskatās digitālā formātā. 

 

Pilnas stundas 1-12  

Šis ir ļoti svarīgs posms, kurā vēlams pavadīt visilgāko laiku. Ja bērns būs ļoti gatavs apgūt pulksteni, protams, pietiks, ja šajā posmā pavadīs vien pāris dienu, bet, ja iet lēnāk, tad nesatrauktos arī par to, ka pusgadu atpazīst un nosauc vien pilnās stundas. 

Ja jums mājās vai izglītības iestādē ir pulkstenis ar izņemamiem cipariem, tad izņemiet tos un novietojiet blakus. 

Parādiet bērnam rādītājus: "Šis rādītājs vienmēr rāda stundas, bet garais skaita minūtes."

Garo rādītāju novietojiet sākumpozīcijā - virzienā uz augšu. Ielieciet ciparnīcā "1", pabīdiet īsot rādītāju uz "1" un sakiet: "Tagad pulkstenis ir viens."

Pulkstenis ir viens

Norādiet uz garo rādītāju un, lēni stāstot, virziet to veselu apli uz priekšu: "Garais rādītājs skaita minūtes. Tad, kad tas ir veicis veselu apli, tad īsais rādītājs ir pavirzījies vienu stundu uz priekšu. Pulkstenis ir divi." Parastā pulkstenī mazais rādītājs pats būs pavirzījies uz priekšu un norādīs uz īsto ciparu, bet Montesori materiālā, cipars jāieliek un arī rādītājs jāpabīda pašiem. 

"Vai tu vari pateikt "pulkstenis ir divi"?" 

pulkstenis ir divi

"Griezīsim tālāk. Garais rādītājs atkal ir pagājis veselu apli uz priekšu. Tā ir viena stunda. Arī īsais rādītājs ir pavirzījies uz priekšu - tagad pulkstenis ir trīs."

Šādi turpina līdz sasniedz plkst. 12, lūdz arī pašam bērnam gan griezt rādītājus, gan likt ciparus, ja tie ir izņemami, gan nosaukt pulksteņa laiku. 

Šajā video meitenes pašas bija paņēmušas pulksteni, tāpēc nepārtraucu. Ja aktivitāti būtu ieteikusi pati, tad aicinātu izņemt pulksteni un nolikt to horizontāli uz galda kā iepriekšējos attēlos - tā ir ērtāk strādāt. 

Trenējas tik daudz dienu, cik vien nepieciešams, pilnajās stundās norādot uz sienas pulksteni. Sākumā sakiet paši: "Pulkstenis ir četri," bet tad, kad novērojat, ka arī bērns jau var pareizi pateikt, prasiet viņam:"Redzi - garais rādītājs atkal ir augšā! Cik tagad ir pulkstenis?"

Paralēli var parādīt arī, kā pilnās stundas izskatās elektroniskajā pulkstenī - ar divām nullēm. Var papildīt darba lapas ar pilnajām stundām. Materiālā, kas ir pieejams veikala sadaļā, pilnajām stundām ar nolūku ir veltīts visvairāk darba lapu (kopumā 23 lapas tikai pilnajām stundām). Nav vajadzības izdrukāt un izpildīt visas, jāskatās pēc konkrētā bērna. 

darba lapas paraugs

Tāpat var strādāt ne tikai ar darba lapām, bet arī ar pulksteņa zīmogu. Šo zīmogu es pirku Jāņa Rozes grāmatnīcā. 

ar zīmogu

 

Pilnas stundas 13-24

"Tu jau atceries, ka es tev stāstīju, ka diennaktī ir 24 stundas (Raksts - Diennakts daļas), bet pulkstenī ir tikai 12 stundas. Tāpēc stundu rādītājs diennakts laikā veic divus apļus." 

 

Ja jums mājās ir diennakts ķēde ar 24 bumbiņām, tad to var salocīt tā, lai veidojās divi apļi, parādot kā šīs 24 stundas tiek ietilpinātas 12 stundu pulkstenī. Ja šāda ķēde nav, tad, protams, bez tās var iztikt. 

ar diennakts ķēdi

Sāk ar pozīciju "plkst. 12." un saka bērnam: "Pulkstenis tagad rāda 12 dienā." Griež garo rādītāju, pabīda īso rādītāju vienu stundu uz priekšu, nomaina "1" pret "13" (ja ir Montesori pulkstenis - maina pret zilajiem skaitļiem, ja nav, tad var izlīdzēties kaut vai ar līmlapiņām uz kurām ir uzraksti no 13 līdz 24 un līmē virsū esošajai ciparnīcai). Saka: "Pulkstens ir trīspadsmit jeb viens dienā." Tā turpina līdz pulkstens 24. 

 Pulkstens 13_24

Ja pirms tam bērns ir labi nostiprinājis zināšanas par pulksteni 1-12, tad pēc tam parasti nesagādā grūtības saprast, kāpēc, piemēram, "plkst. 16" ir arī "pulkstens četri". Šis ir labs laiks, kad paralēli patrenēties digitālo pulksteni, paskaitīt kopā, salīdzīnāt abus, piemēram, ja virutves cepeškrāsnī pulkstenis tagad rāda 14:00, paskatīties, cik otrā istabā rāda analogais pulkstenis un saprast, kāpēc tur ir divi un te ir četrpadsmit. Ja bērnam sajūk visa skaitīšana, tad var atgādināt: "Tu vienmēr atkal vari sākt skaitīt no pulksten 12 - tas vienmēr ir īstajā vietā: 12, 13, 14... Re, tātad pulksten 17, sanāk te."

darba lapas 13 24 

Pusstundas 

Pirms sākt mācīt pusstundas, ir labi, ja bērnam iepriekš ir parādīts un viņš zina, kas ir puse. Var griezt ābolu uz pusēm, var izmanto metāla daļskaitļu apļus, ja ir pieejami Montesori materiāli. "Tas ir vesels. Un šī ir puse. Redzi, šīs puses ir pilnīgi vienādas. Nav tā, ka viena daļiņa ir mazāka, otra lielāka. Puse nozīmē, ka ir sadalīts divās vienādās daļās."

Sāk ar pozīciju "plkst. 1", tad veic pilnu apli, atgādinot, ka tad, kad garais rādītājs apiet vienu apli, tad ir pagājusi viena stunda un īsais rādītājs pavirzās vienu stundu uz priekšu: "Pulkstenis ir divi."

Tad veic nākamo apli, stāstot, ka vienas stundas laikā garais rādītājs saskaita 60 minūtes, ieliek ciparnīcā "3". Ja bērns ir tajā vecumposmā, kad gribas un patīk skaitīt skaitīšanas pēc, tad var aicināt izskaitīt visas mazās iedaļas un pārliecināties, ka tās tiešām ir 60. Lielāki bērni var skaitīt līdz pirmajam 5 (1,2,3,4,5) un tad pa pieci uz priekšu (10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60). Ja ir pieejami Montesori materiāli, paralēli pulksteņa mācīšanai var paņemt piecinieka ķēdi un patrenēties skaitīt pa 5 uz priekšu. 

Tad saka bērnam, ka parādīs, kā pulkstenī nolasīt pusstundas.

Pieaugušais ar garo rādītāju veic pusi no apļa, pieliek klāt pusi no metāla daļskaitļu apļa (pusi no ābola vai vienkārši no papīra izgrieztu apļa pusi) un saka, ka rādītājs ir veicis tikai pusi no apļa. Pievērš uzmanību īsajam rādītājam un saka, ka arī īsais rādītājs ir veicis pusi no sava ceļa uz 4. (Novieto īso rādītāju starp 3 un 4.) "Tagad pulkstenis ir pusčetri. Ir palikusi pusstunda līdz pulksten četriem." 

pusstundas

Griež garo rādītāju līdz pilnai stundai, saka :"Tagad pulkstenis ir četri," un ievieto ciparnīcā "4". Griež atkal pusstundu uz priekšu: "Pulkstenis ir puspieci." Tā turpina, apstājoties pie katras pilnās stundas un pusstundas, iesaista bērnu gan rādītāju griešanā, gan laika nosaukšanā. 

 darba lapas pusstundas

Piecas, desmit, piecpadsmit, divdesmit, divdesmit piecas pāri

Sāk ar pilnas stundas pozīciju. Piemēram, "plkst. 3". Saka: "Tu jau zini, kurš rādītājs skaita minūtes - jā, garais. Viena mazā iedaļiņa ir viena minūte. Kā mēs varētu parādīt, ka pulkstenis ir piecas minūtes pāri trijiem? Vai tu vari saskaitīt piecas minūtes?" Saskaita piecas minūtes, pavirza garo rādītāju un saka: "Pulkstenis ir piecas minūtes pāri trijiem." Pie cita piemēra var pastāstīt, ka var teikt arī: "Pulkstenis ir septiņi un piecas minūtes. Var teikt "pāri" un var vienkārši teikt "un"." Iesaku nesasteigt. To var pateikt arī citā reizē, kad viens no variantiem jau būs iegājies. 

 piecas minutes pari

Tā turpina ar citiem piemēriem. Darbojas tik lēni, cik vien bērnam nepieciešams - nav vajadzības vienā dienā iemācīties visus "minūtes pāri" variantus. 

Var tajā pašā dienā vai citā pastāstīt, ka "pāri" sakām tikai līdz pusei. 

Paralēli var strādāt ar darba lapām, pulksteņa zīmogu, trenēt digitālā pulksteņa pierakstu un nolasīšanu. Esmu pamanījusi, ka bērniem mēdz radīt grūtības "05" - viņi nesaprot, ko nozīmē "12:05", sakot, ka tas ir "12:50". Te vienkārši palīdz treniņš un atgādinājums, kas ir kas, kā izskatās desmiti un ka nulle aizpilda tukšumu, jo digitālais pulkstenis "nemāk" parādīt "12:5". 

  

Bez piecām, desmit, piecpadsmit, divdesmit, divdesmit piecām 

Parasti šo esmu nevis speciāli mācījusi, bet gan vienkārši pievērsusi bērna uzmanību, kad analogajā pulkstenī redzu, ka ir, piemēram, 18.55, sakot bērnam: "O, drīz būs pulkstens septiņi. Vai vari saskaitīt, cik minūtes ir palikušas līdz septiņiem?" "Piecas." "Tātad pulkstenis ir bez piecām minūtēm septiņi." Caur šo bērni sāk piefiksēt, ko nozīmē "bez ... minūtēm". Protams, var mācīt līdzīgā veidā, kā pirms tam - sāk ar kādu "starta pozīciju", tad veic gandrīz pilnu apli, norāda, ka garais rādītājs ir gandrīz veicis pilnu apli un arī īsais ir pavirzījies pavisam tuvu nākamajai stundai. Saskaita minūtes, cik atlikušas līdz pilnai stundai un saka, ka pulkstenis ir, piemēram, bez desmit minūtēm trīs. 

Pie "bez 15 minūtēm" kādā dienā var pastāstīt, ka var teikt arī "bez ceturkšņa", reizē rādot ceturtdaļu. Ja nav pieejami metāla daļskaitļa apļi, var izgriezt papīra apli, sadalīt to četrās daļās un parādīt, kā izskatās viena ceturtdaļa un kā radies nosaukums ceturksnis. 

bez ceturksna 

Citi vingrinājumi

Vēl viens vingrinājums, ko var darīt kopā ar diennakts aktivitāšu kartītēm - uz čeka lentes (nopērkamas grāmatnīcās, dažādos kancelejas preču veikalos) vai uz citas garas papīra loksnes var ar zīmogu spiest pulksteņa laikus, apakšā līmēt vai vienkārši pielikt dažādas darbības: pamošanās, zobu tīrīšana, ģērbšanās u.tml.

uz ceka lentes

Izmantojot darba lapas vai arī pulksteņa zīmogu, var uztasīt mazas saskavotas grāmatiņas. Tās bērniem vienmēr patīk - tās var atkal pašķirstīt, kādam parādīt un atkārtot iemācīto. It īpaši ieteicams tādas uztaisīt, ja bērnam darba lapa šķiet par daudz un viņam liekas, ka nevarēs to visu izpildīt. Ar mazām lapiņām tas izskatās stipri paveicamāks darbiņš. 

Šajā attēlā ir nozīmīga nianse, ko gribēju parādīt - meita, velkot rādītājus, pārspīlēja ar minūšu rādītāja garumu, citā lapā - zīmēja stundu rādītāju pavisam īsu. Ja bērns tā dara, neaizrādiet un nesakiet, ka jāzīmē "smuki un pareizi". Šādā veidā bērns palīdz sev mācīties - nostirpina sev atmiņā, ka minūšu rādītājs ir garš un stundu īss. Tas paliks daudz labāk atmiņā. 

 saskavota gramatina

 

Pulksteņa darba lapas, ko var izmantot, mācot pulksteni, pieejamas bloga veikala sadaļā:

Pulkstena darba lapas

 

 

Viktorija

P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.

Viktorija Ozola

Komentāri

Viktorija Ozola

Labdien. Kur šādu pulksteni var iegādāties?

Viktorija Ozola

Sveika, Elita!
Ja der lietots, tad, pirmkārt, meklētu Facebook Montesori materiālu grupā – varbūt kāds ir izaudzis un ir gatavs šķirties no sava pulksteņa.

Ķīnas ražojuma, bet tepat uz vietas pasūtāms:
http://smartandplay.com/Pulkstenis.html

Tad vēl te: http://www.maras.lv/lv/att%C4%ABsto%C5%A1as-sp%C4%93les-b%C4%93rniem—sporta-preces-b%C4%93rniem-montessori-materi%C4%81li/montessori-pulkstenis-ar-kust%C4%ABgiem-cipariem

Arī noteikti caur katramsaviputni.lv pasūtījumiem – tur ir gan Nienhuis ražojums, gan Montessori Lernwelten un arī Ķīnas. https://katramsaviputni.lv/katalogi/

Komentē