Mēs visi savā ikdienā bieži lietojam diennakts daļu nosaukumus, tāpēc reti kuram bērnam nosaukumi rīts, vakars, diena un nakts būs kaut kas jauns. Materiāla primārais mērķis nav iepazīties ar šiem nosaukumiem, tas drīzāk vienkārši palīdz bērnam strukturēt savas jau esošās zināšanas, saprast, kas pēc kā seko, ko katrā diennakts daļā pieņemts darīt, palīdz saprast savas ģimenes diennakts ritmu.
Notikumu secības zināšana, rada bērnam drošības sajūtu un mieru. Ar šī materiāla palīdzību netiešā veidā bērni gatavojas arī pulksteņa apgūšanai.
Darbošanās ir pavisam vienkārša. Sākumā ar bērnu izrunājiet attēlos redzamo - mēness, saule, saullēkts, saulriets, tumšs, gaišs u.t.t.. Katrai daļai dodiet nosaukumu (rīts, diena, vakars, nakts), tad, sākot ar rītu, parādiet bērnam, kā kartītes secīgi var izkārtot aplī.
Ja bērns lasa, aiciniet pievienot arī diennakts daļu nosaukumus. Arī tad, ja bērns vēl nelasa, bet jau labi prot saklausīt vārdu sākuma skaņu un pazīst burtus, droši var piedāvāt pievienot nosaukumus. Nosaukumu kartītes ir diennakts daļām atbilstošās krāsās - šāda tipa kartītes, kur krāsa visu saka priekšā, ļoti ceļ pašapziņu bērniem, kas nesen sākuši lasīt vai pazīst dažus burtus - viņiem šķiet, ka prot lasīt, un parasti droši apgalvo, piemēram: “Te ir rakstīts diena!”
Diennakts daļu un bultu fails PDF formātā pieejams bloga veikala sadaļā.
Ja esat darbojušies ar Saules sistēmas materiālu, varat atgādināt to, ka viena diennakts nozīmē to, ka Zeme pati ap sevi ir apgriezusies vienu reizi: "Zeme riņķo ap Sauli, un tā griežas arī pati ap sevi. Viens aplis apkārt Saulei ir viens gads, bet viena apgriešanās Zemei pašai ap sevi ir viena diennakts."
Ar lampu (Saule) un globusu var parādīt, kā mainās diennaktis. Mēs atzīmējām arī Latvijas vietu kartē (karodziņi šajā rakstā - Karogi), lai var uzskatāmi redzēt, kā pie mums, Latvijā, ir gaišs un tad kļūst tumšāks, tad iestājas nakts un tad atkal ir rīts. Ļaujiet arī pašiem bērniem griezt globusu, izrunājiet, ka otrā Zemeslodes pusē ir tumšs, kamēr pie mums ir gaišs. Šo var darīt pilnīgi citā dienā - nav obligāti visi vingrinājumi, kas ir šajā ierakstā, jāveic vienā dienā, viens pēc otra.
Zinu, ka dažkārt Montesori pedagogu vidē valda neliels mulsums par to, kādā virzienā izvietot kartītes - Zemes griešanas virzienā vai pulksteņa rādītāja virzienā. Es daru tā, ka laikā, kad demonstrēju kaut ko ar globusu un Zemes riņķošanas virzienu, tad izvietoju Zemes griešanas virzienā, bet, tiklīdz sāku pievienot šim uzdevumam diennakts ķēdi, tā pieskatu, lai kartītes ir pulksteņa virzienā.
Ar diennakts aktivitāšu kartītēm
Klāt pie diennakts daļu kartītēm var izmantot arī ikdienas aktivitāšu attēlus. Sākumā var izrunāt, kas uz katras ir attēlots un tad var spriest kopā ar bērnu, ko kurā diennakts daļā parasti dara. Tā kā darba dienas un brīvdienas mēdz atšķirties, tad var sākumā salikt aktivitātes atbilstoši darba dienai, bet pēc tam paspriest kopā: "Tāda diena tev parasti ir tad, kad tev ir dārziņa diena. Un kā ir brīvdienās? Vai viss notiek tāpat?" un salikt brīvdienu diennakts apli.
Līdzīga doma ir arī šādai diennakts aktivitāšu puzlei. Mēs savējo nopirkām veikalā Rotaļnīca.
Ar diennakts ķēdi
Šis ir nedaudz sarežģītāks darbiņš, kas būs piemērots bērniem ap 6 - 7 gadu vecumu. Tā ir ķēde, kas palīdz sagatavoties pulksteņa apgūšanai. Ķēde ir veidota no 24 pērlēm, katra pērle citā krāsā, katra no tām atbilst vienai stundai.
Sāk ar diennakts daļu atkārtošanu, saliekot kartītes: rīts, diena, vakars, nakts. "Vienā diennaktī ir divdesmit četras stundas. Redzi, te mums ir tāda pērļu virtene - katra pērlīte tajā ir viena stunda." Bērns var saskaitīt, vai tiešām ir 24 pērles. Rosina skaitīt no baltās bumbiņas, lai skaitīšana nesajuktu. Uzliek diennakts ķēdi uz kartīšu apļa tādā veidā, lai baltā pērlīte ir dienas sākumā - baltā pērlīte ir plkst. 12 dienā.
Sākot ar balto pērli, pievieno pulksteņa laiku bultiņas, sāk ar plkst.12.00. Var stāstīt bērnam, ka plkst. 12 ir laiks, kad Saule ir tieši virs mums augšā un ir visgaišākais laiks, tāpēc arī pērlīte ir visgaišākā. Turpina likt bultiņas ar pulksteņa laikiem līdz 24. Tad parasti bērni meklē, kur ir "25", bet šajā mirklī var atgādināt, ka diennaktī ir 24 stundas, tāpēc tagad skaitīšana atkal jāsāk no "1". Kad visas laiku bultiņas saliktas, var atkal pievērst uzmanību tam, ka tās ir 24.
Diennakts daļu kartītes var pabīdīt nost uz malām, lai tās netraucē, un likt pulksteņa laika bultiņas tikai ap ķēdi.
Ja bērns lasa, tad katrai stundai var pievienot kartītes ar uzrakstiem, ko katrā laikā dara:
Agrs rīts, priekšpusdiena, pēcpusdiena, vēls vakars, pusnakts
Kādā citā reizē vai nedaudz lielākā vecumā, var būt arī reizē ar pulksteņa apgūšanu, var uzjautāt, vai bērns kādreiz ir dzirdējis, ka pieaugušie saka "pēcpusdiena" vai "pusnakts"? Sarunā var iepīt: "Atceries, Pelnrušķītei tieši pusnaktī visas burvestības izplēnēja un kariete pārvērtās atkal par ķirbi? Pusnakts... hmmm, kad tas varētu būt? Es tev šodien gribu kaut ko parādīt." Atkal kā iepriekš izkārto diennakts daļas, vidū liek nosaukumus. Nav visi nosaukumi jāapgūst vienā reizē - var sākt ar zināmajiem un pievienot tikai vienu, piemēram, "priekšpusdiena" vai "pēcpusdiena".
Kad sāk nopietnāk apgūt pulksteni, tad var pavisam niansēti - salikt pa stundām katru nosaukumu. Es pieņemu, ka jēdzienu "vēls vakars" vai "agrs rīts" kāds varētu likt arī pie citiem pulksteņa laikiem, piemēram, zinu, ka vācieši jau pie pulksten 21.00 saka "nakts", tāpēc materiālā, ko var iegādāties veikala sadaļā ieliku arī bultas, kurām nav nosaukumu - tos var uzrakstīt paši pēc saviem ieskatiem vai nepievienot nemaz.
Nākamajā attēlā redzamais darbiņš var būt kā atslodze pēc tam, kad ir lasīts un domāts par pulksteņa laikiem - pievienot aktivitāšu kartītes. Tas ir tas pats darbs, kas ir darīts jau iepriekš gan ar lielajām kartītēm, gan ar uzrakstiem, taču, dažkārt pamainot tik vien kā formu vai izmēru, bērni to uztver atkal kā kaut ko jaunu un ir gatavi darīt vēlreiz. Jebkura vingrinājuma atkārtojums nostiprina zināšanas, tāpēc ir vērts darīt it kā to pašu, bet nedaudz savādākā veidā.
Arī nākamais darbiņš ir tāds pats, tomēr ir sajūta, ka tiek darīts kaut kas cits - iespēja redzēt laiku lineārā veidā.
Tumsas un gaismas attiecība diennaktī
Bērni pavasarī un vasarā mēdz būt neizpratnē: "Vēl ir gaišs! Kāpēc mums jāiet gulēt?" Manuprāt, šis ir ļoti uzskatāms veids, kā papētīt - kāda šobrīd ir tumsas un gaismas attiecība diennaktī. Paskatīties, cikos šodien saule lec un cikos riet, tad iekrāsot tumsas bultas melnas vai tumši zilas, bet gaismas atstāt baltas. Šo darbiņu var darīt ap katriem saulgriežiem - papētīt, kurā brīdī nakts un diena ir vienāda garuma, kad gaisma uzvar, bet kad tumsa iestājas jau plkst.16.00.
Šīs tuksās bultiņas var izmantot arī citos veidos, piemēram, pierakstīt klāt digitālo pulksteņa laiku, iekrāsot tieši atbilstoši savai diennakts ķēdei (krāsojums dažkārt nedaudz atšķiras), tās var līmēt uz A3 lapas, uz kuras ir uzzīmēta sava diennakts ķēde, uz tām var zīmēt.
Diennakts daļu materiāls pieejams bloga veikala sadaļā.
Lai noderīgi un radoši!
Viktorija
P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.