Šķēres

Pirmās šķēres Elmāram nopirku īsi pēc 2. dzimšanas dienas, bet tiešām nogriezt nevis iegriezt un plēst iemācījās ap 2,5 gadu vecumu. Orientējieties vairāk nevis pēc bērna vecuma, bet pēc paša bērna. Noteikti nevajadzētu dot šķēres, ja bērnam vēl aizvien saglabājies paradums visu likt mutē.

Ja bērnam parāda, kā lietas darbojas un kam tās ir domātas, maz ticams, ka viņš tās varētu izmantot neatbilstoši, kā tas varētu gadīties, ja pēkšņi šķērēm uzdurtos atvilktnē, bet nekad agrāk ar tām nebūtu bijusi saskare. Esmu par to, lai bērnam tiktu dotas īstas lietas, bet tā kā gribēju, lai šķēres Elmāram būtu pieejamas vienmēr, un tai pat laikā baidījos, vai netīšām nesavainos mazo brāli, tad pirmās šķēres tomēr nopirku bērniem domātās.
Centos izvēlēties tādas, kas ļoti līdzinātos īstajām škērēm un tiešām labi grieztu papīru. Mēs vietējā kancelejas preču veikalā nopirkām plastmasas šķēres. 

Neskatoties uz to, ka šīs plastmasas šķēres tiešām ir labas, jāatzīst, ka labāk tomēr gan patīk, gan izdodas griešana ar īstajām šķērēm. Uz mazā galdiņa Elmāram vienmēr ir pieejamas plastmasas šķēres, bet, ja grib nopietnāk darboties, tad parasti lūdz, lai iedodu īstās. Tiklīdz mazais brālis būs paaudzies, tad arī īstās šķēres būs pieejamas vienmēr.

Bērnam obligāti jāpastāsta par drošību, darbojoties ar šķērēm:

  • Ar šķērēm rokās nedrīkst skriet un vispār vēlams bez vajadzības ar tām nestaigāt.
  • Ja tās ir jānes, tad škērēm ir jābūt ciet, asmeņi ir jāapņem ar plaukstu un pašas šķēres jānes tuvu sev pie sāna. Elmāram mēdz aizmirsties, bet katru reizi, kad uzjautāju, kā šķēres jānes, tad viņš uzreiz atceras:"Šitā!"
  • Mums ir sarunāts, ka griezt drīkst tikai, sēžot pie galda.
  • Griežot, asmeņiem jābūt vērstiem prom no ķermeņa , nevajadzētu griežamo darbiņu celt augstu pie acīm un turēt ļoti tuvu sev .
  • Ja šķēres krīt, tas nevajag ķert! Jānogaida līdz nokrīt un tikai tad drīkst pacelt.
  • Neatstājiet bērnu bez uzraudzības.

Mācāmies griezt:

Ar šķēru palīdzību, bērns attīsta sīko motoriku. Tiek izmantoti rokas visi pieci pirksti: bērns mācās saskaņotā darbībā izmantot īkšķi, vidējo un rādītājpirkstu, bet mazo pirkstu un zeltnesi mācās viegli turēt plaukstā (tieši tāpat kā turot karoti).

Ja šķērēm abi riņķīši rokturī ir vienādi, tad mācām, ka vienā pusē riņķī jāliek īkšķis, savukārt otrā pusē riņķītī ir vidējais pirksts, bet rādītājpirksts tiek novietots riņķītim priekšā, tādejādi balstot un vadot šķēres.

Ja šķērēm riņķīši  ir dažādos izmēros, tad attiecīgi īkšķis ir mazajā, bet rādītājpirksts kopā ar vidējo pirkstu ir lielajā caurumā, zeltnesis un mazais pirkstiņš viegli iespiests plaukstā.
Elmāram pirkstiņi vēl mazi, bet mūsu šķērēm lielais caurums ir pietiekami liels, lai tajā varētu ielikt visus 4 pirkstus, ko viņš dažreiz arī dara. Izskatās, ka tā viņam ir ērtāk.

Elmārs nekad neļauj sevi palabot, pieskarties vai vadīt roku laikā, kad viņš jau darbojas. Tiklīdz šķēres ir rokās, tā es vairs nedrīkstu palabot satvērienu, tāpēc vienmēr rādu piemēru, pati turot citas šķēres

Mums vienu laiku bija problēmas ar to, ka viņš grieza roku uz otru pusi (sanāk, ka plaukstas iekšpuse bija vērsta nevis pret ķermeni, bet uz pretējo pusi... pilnīgi sagriezta roka, bet neļāvās, lai palaboju), tāpēc bija grūti griezt. Vienīgais veids, kā man izdevās viņu pierunāt pagriezt roku, bija iestāstīt, ka īkšķītim jāskatās uz viņu (var stāstīt arī to, ka roka jātur tāpat kā sasveicinoties). Mēs pat dažreiz esam zīmējuši uz īkšķa sejiņu.

Tagad arī dažreiz viņš sagriež roku neērtā satvērienā, bet man atliek uzjautāt:"Kur īkšķītim jāskatās?" un roka atkal ir pagriezta pareizi.

Tad, kad bērns ir tikko iepazīstināts ar šķērēm, nevajadzētu dot uzreiz griezt lielas lapas. Zinu, ka daži vecāki sākumā dod bērniem griezt plastilīnu vai kādu citu veidošanas masu. Pirmajās reizēs piemērotas būs arī šauras strēmelītes vai kokteiļa salmiņi - bērniem patīk redzēt rezultātu uzreiz (tas dod pārliecību par savām spējām un vēlmi darboties tālāk), patīk, ka izdodas nogriezt un ka mazās lapiņas vai salmiņa posmi krīt lejā, Elmāram ļoti patīk arī skaņa, kas rodas, nogriežot salmiņu. 

Kad vienkāršā, brīvā strēmelīšu vai salmiņu griešana padodas viegli, tad var sākt dot uzdevumu griezt par līniju. Piedāvājot griezt jauna veida līniju vai jaunu formu, pirmajās reizēs zīmējiet to biezu.

Sākumā bērnam dod griezt pa taisnu līniju, zig-zag līniju, tad var dot izgriezt vienkāršas figūras, kas sastāv no taisnām līnijām (kvadrāts, trijstūris u.t.t.), nākamais līmenis ir dažādu līkloču griešana un sarežģītāka ir apļa un spirāles izgriešana.

Parādiet, ka formas vieglāk izgriezt, ja griež pretēji pulksteņrādītāja virzienam - tad līnija, pa kuru griezt, visu laiku ir redzama. 

Elmārs griež akurāt pretēji tam kā būtu ērtāk :) 

Te piedāvāju darba lapas darbam ar šķērēm, bet droši varat paši uzzīmēt dažādas līnijas un formas! Sākumā zīmējiet ar krītiņu vai flomasteri, lai līnija ir biezāka, bet vēlāk var dot darbiņus ar pavisam smalkām līnijām, kas uzvilktas ar pildspalvu vai labi noasinātu zīmuli. Bērnam būs interesanti arī, ja dažreiz papīrs būs nevis ierasti baltais, bet krāsains.

Par asu un potenciāli bīstamu priekšmetu došanu bērniem iesaku izlasīt arī Līgas Kristas bloga ierakstu Dodiet, taču, bērniem nažus! un Dodiet  bērniem arī adatas un sērkociņus!

Pāris mūsu bildes par šo pašu tēmu:

Viktorija

P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.

Komentē