Visur, kur esmu redzējusi šo aktivitāti, bērniem ir piedāvāts strādāt tikai ar trīs elementiem: zemi, ūdeni un gaisu.
Godīgi sakot, es nezinu, kāpēc ceturtais elements, uguns, parasti nav iekļauts. Domāju, ka tas ir drošības apsvērumu dēļ. Jūs, darbojoties ar bērniem, varat uguni neiekļaut, bet manam bērnam stāsti par uguni, kartiņas un svece tieši patika visvairāk šajā uzdevumā.
Nepieciešamie materiāli: 3 trauciņi, zeme vai smiltis, karote, ūdens un kartiņu materiāls.
Ja strādāsiet arī ar uguni, tad vēl nepieciešama svece ar svečturi un sērkociņi. Ja izmantosiet sveci, tad labāk izvēlēties strādāt pie galda nevis uz paklājiņa.
Nolieciet uz paklājiņa vai galda 3 tukšus trauciņus (mēs izmantojām aptiekā pirktos analīžu trauciņus; 11sant/gb), un sakiet bērnam, ka katrā no tiem kaut ko ieliksim.
Pirmais trauciņš ir paredzēts zemei. Palūdziet, lai bērns ar karotes palīdzību no sagatavota trauka ar zemi ieliek to mazajā trauciņā. Ja bērns vēlas, ļaujiet zemi arī pataustīt, paostīt.
Pajautājiet, kur mēs zemi varam atrast dabā. Pārrunājiet to, ka mēs visi staigājam pa zemi, ka uz tās būvē mājas, ka pa to brauc mašīnas, ka zemē aug dažādi augi.
Otrais trauciņš ir paredzēts ūdenim. Palūdziet, lai bērns ielej trauciņā ūdeni.
Trauciņu ar ūdeni novietojiet pa labi no trauciņa ar zemi.
Atkal pārrunājiet to, kur ūdens ir dabā.
Varat pastāstīt par to, ka ūdens var izskatīties arī savādāk un tā stāvoklis ir mainīgs atkarībā no temperatūras. Centieties izvēlēties vārdus tā, lai bērns saprastu. Piemēram, var stāstīt aptuveni šādi: Tad, kad ir ļoti auksts, tad ūdens paliek ciets. Un tad ūdeni vairs nesauc par ūdeni, bet par ledu. Mums saldētavā arī ir ledus - tas ir sasalis ūdens. Ja ledu izņem no saldētavas vai ziemā ledu no lauka ienes istabā, tad tas izkūst un atkal kļūst par ūdeni. Bet, ja mēs ūdeni liktu vārīties uz plīts vai tējkannā, tad ūdens paliktu ļoti, ļoti karsts un sāktu parādīties tvaiki. Tvaiki arī ir ūdens, tikai izskatās savādāk. Tvaikus Tu esi redzējis, vai ne?
Trešais trauciņš ir paredzēts gaisam. Palūdziet, lai bērns ieliek trauciņā gaisu! Visticamāk bērns apjuks un nesapratīs, ko no viņa prasa. Pastāstiet par to, ka gaiss ir mums visapkārt, bet mēs to neredzam, un patiesībā trauciņš arī jau ir pilns ar gaisu, tikai mēs to neredzam. Varam pastāstīt, ka, pūšot varam to sajust, izmēģiniet! Vēl noteikti var pieminēt vai pat parādīt balonu. Tad, kad mēs pūšam, tad gaisu arī neredz, bet, pūšot balonā, tas kļūst pilns ar gaisu.
Pastāstiet, ka gaisā lido putni, lidmašīnas, gaisa baloni, gaisā var redzēt mākoņus.
Par ceturto elementu varat nestāstīt, bet es izvēlējos parādīt arī uguni. Ja bērns to vēl neprot izdarīt pats, tad iededziet sveci un pastāstiet, ka tā ir uguns.
Pie reizes varat izrunāt ar bērnu arī drošības jautājumus, kas saistīti ar uguni. Elmārs jau iepriekš zināja, ka sveces liesma ir karsta, tāpēc pats man sāka stāstīt, ka uguni nedrīkst aiztikt. Arī, ieraugot kartiņu ar meža ugunsgrēku, uzreiz komentēja, ka tur nedrīkst iet.
Zem katra no trauciņiem izvietojam dabas elementa nosaukumu.
Gan elementu nosaukumus, gan kartīšu materiālu, varat lejuplādēt šeit.
Elmārs šobrīd visur meklē burtus, tāpēc, lai arī viņš vēl nemāk lasīt, tomēr liku arī nosaukumus, pastāstot, kas uz katras lapiņas rakstīts.
Katram nosaukumam ir arī rāmītis, kas ir tādā pat krāsā kā attiecīgo kartiņu rāmji. Viņš pēc rāmīšu krāsām ir iegaumējis, kas uz lapiņām ir rakstīts. Vēl pat šorīt, pirms doties uz bērnudārzu, lepni izvilka tieši nosaukumus un stāstīja, kas tur ir uzrakstīts.
Visas pārējās kartiņas sajauktā secībā tiek saliktas kaudzītē. Aiciniet bērnu paņemt vienu kartiņu un novietot to zem attiecīgā trauciņa vai sveces. Mums kaudzīte ļoti ātri izjuka, jo Elmārs gribēja izvēlēties kartiņas ar konkrētām bildēm.
Nebaidieties no tā, ka uz kartiņām varētu būt kaut kas, ko bērns nekad nav redzējis vai nezin, kas tas ir.
Tā ir lieliska iespēja paplašināt vārdu krājumu (iesaku izmantot trīs pakāpju lekciju jaunu vārdu apgūšanai), skatieties video, ejiet ārā un rādiet bērnam jaunapgūtos vārdus arī dabā!
Man bija bail, ka Elmāram (2g7mēn) šī aktivitāte varētu vēl būt par sarežģītu, bet bija daudz labāk kā iedomājos. Man patika tas, ka viņš tiešām domāja, nevis automātiski salika kartiņas pēc rāmīšu krāsām pie attiecīgiem nosaukumiem kā tas varētu gadīties, ja uzdevumu pildītu lielāks bērns.
Jauki bija arī tas, ka viņš kļūdījās! Tā bija iespēja pārrunāt šo kļūdu un nākamajās reizēs viņš jau ļoti labi atcerējās runāto un lika kartiņas pareizi, stāstot man to pašu, ko iepriekšējā reizē pastāstīju par attēlu viņam. Pēc rāmīšu krāsām bērns pats var nokontrolēt to, vai ir kļūdījies. Starp citu, ja redzat, ka bērns šķiro tikai pēc krāsām, neiedziļinoties attēlā, tad, iespējams, rāmīšus labāk ir nogriezt.
Elmāram pacietība nepietiek visām kartiņām – parasti dažas paliek pāri. Tātad, bērniem var nepiedāvāt pilnu komplektu.
Nav obligāti vienmēr jāņem arī trauciņi ar zemi, ūdeni, gaisu un sveci. Ir reizes, kad Elmārs pats paņem šīs kartiņas un vienkārši šķiro pa elementiem.
Citreiz viņš meklē ļoti konkrētu attēlu, piemēram, šobrīd ir ļoti aktuāli atrast bildi ar kamīnu, jo brīvdienās bijām ciemos, kur viņam bija iespēja kamīnu redzēt dzīvē.
Jauns, palpildināts ieraksts ar vēl vairāk BEZ MAKSAS lejuplādējamiem failiem ir uzrakstīts 2020. gadā. Lasi to te!
Viktorija
P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.