Tuvojoties Lieldienām, mūsmājās aktuāls kļūst arī šis darbiņš.
Kartīšu komplektu, kas pieejams bloga veikala sadaļā šoreiz izdrukāju trīs eksemplāros.
Vienam kartīšu komplektam nogriezu nost nosaukumus un salīmēju no otras puses ar skoču tā, lai izveidotos attīstības rinda. Nosaukumus griezu nost tāpēc, ka šis komplekts ir vairāk domāts vārdu krājuma paplašināšanai, ne lasīšanai. Bērniem parasti tādas salīmētas rindas ļoti patīk - tieši formāta dēļ, tāda gara strēmele. Mēs klāt lietojam arī Safariolagy figūriņas.
Elizabetei (5 gadi) izveidoju no šīm pašām kartītēm komplektu klasificējošai lasīšanai. Klasificējošā lasīšana ir tad, kad tiek lasīts kādā noteiktā tematikā - atbilstoši priekšmetiem vai attēliem, ko redz un var aptaustīt. Tad, kad bērns tikai nesen sācis lasīt, viņš vēl nespēj izlasīt pilnīgi jebkuru vārdu, jebkurā grāmatā, jo, pat ja zina visus burtus un prot sapludināt skaņas, pēc vārda izlasīšanas, var nesaprast, ko ir izlasījis - nezina šādu vārdu, nepareizi saliek uzsvarus, izlasa ar nepareizu intonāciju. Taču, ja lasa vārdus atbilstoši tam, ko tieši tobrīd redz, ir daudz lielāka iespēja, ka bērns izlasīs vārdu pareizi un ar izpratni. Tas nekas, ja kādreiz uzmin vārdu jau pēc pirmajiem burtiem, galvenais, lai ir interese par lasīšanas procesu un lai jau uzmin - tas cels pašapziņu "es izlasīju!".
Klasificējošai lasīšanai ir nepieciešami divi kartīšu komplekti - viens ar nogrieztiem nosaukumiem un otrs vesels komplekts, kuram neko negriež nost. Sākumā ar bērnu izrunā visu procesu - pastāsta par vistām, par to, ka tās dēj olas, olas tiek perētas un apgrozītas, cālis attīstās olās un tad izšķiļas. Pēc izšķilšanās tas ir slapjš, bet tad apžūst un kļūst pūkains. Cāļu puikas izaug par gaiļiem, bet meitenes par vistām, un attīstības cikls var sākties no gala. Protams, klāt var stāstīt vairāk, var ņemt grāmatas, skatīties filmiņas youtube. Sarežģītības pakāpi, kādā tiek sniegta informācija, izvēlas atkarībā no paša bērna - vecuma, ieinteresētības.
Kad šādi viss cikls ir izrunāts un bērnam ir skaidrs, kas katrā kartītē ir attēlots, tad kartītes bez nosaukumiem izkārto tādā veidā, lai labajā pusē tām būtu brīva vieta. Vispārinošo kartīti (kartīti, uz kuras ir attēlots viss attīstības cikls) liek augšpusē un arī pasaka bērnam, ka tas ir vistas attīstības cikls.
Tad bērns ņem pa vienam nosaukumam, lasa un pievieno atbilstošajām kartītēm. Pēc tam, liekot blakus veselās kartītes, pārbauda sevi - salīdzina nosaukumus, vai ir pareizi visu izlasījis un salicis.
Klāt šim kartīšu komplektam esmu izveidojusi arī grāmatiņu. Tā arī ir pieejama bloga veikala sadaļā. Tekstus esmu rakstījusi gana viegli uztveramus bērniem.
Grāmatiņu var saskavot, iesiet spirālē vai sastiprināt lentīti. PDF fails ir veidots tā, lai, drukājot abpusēji, lapas pareizi sakārtotos pa vietām.
Iepriekšējos gados mēs esam strādājuši arī ar vistas attīstības cikla darba lapām, kuras šogad esmu arī papildinājusi.
Pie darba lapām ir arī šāda rakstīšanas grāmatiņa, kuru bērns pats var krāsot un rakstīt teikumus par vistas attīstības ciklu. Grāmatiņu var saskavot vai sasiet ar lentīti.
Bērni var veidot arī savas grāmatiņas, izmantojot darba lapās esošos attēlus un tekstus. Iesaku līmēt uz krāsainā papīra, tas bērniem pastiprina interesi par darbiņu.
Tāpat uz krāsainā papīra var līmēt arī savas attīstības rindas:
Protams, var arī vienkārši krāsot un rakstīt.
Viktorija
P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.