Augļi un dārzeņi

Veidojot šo materiālu, šoreiz vairāk domāju tieši par 1-2 gadu veciem bērniem. 

Montessori pedagoģijā visās jomās vienmēr virzās no konkrētā uz abstrakto. Mazi bērni darbojas ar reāliem priekšmetiem, vēlāk viņi spēj asociēt priekšmetu bildes ar šiem priekšmetiem, bet vēl vēlāk bērni spēj iztēloties šos priekšmetus, vienkārši izlasot šo priekšmetu nosaukumus. 

Pirms kāda laiciņa pamanīju, ka Edmunds (1g.) atpazīst dzīvnieku figūriņas arī vecākā brāļa dzīvnieku ģimeņu kartītēs (cālis - vista - gailis u.c.) un liek attiecīgās figūriņas uz šiem attēliem. Tāpēc nolēmu uztaisīt arī mazajam brālim pavisam vienkāršu pirmo kartīšu komplektu ar augļiem un dārzeņiem. Man likās svarīgi, lai attēlotie augļi un dārzeņi šajās kartītēs iespēju robežās būtu tuvu patiesajam izmēram, tāpēc izveidoju 2 komplektus ar lielām kartītēm:

Rāmīša krāsa nav izvēlēta nejauši, Montessori pedagoģijā kartīšu materiālam, kas paredzēts vārdu krājuma paplašināšanai, ir pieņemts lietot 4 dažādas krāsas:

  • zaļa - viss, kas attiecas uz augiem;
  • sarkana - viss, kas attiecas uz dzīvniekiem;
  • dzeltena - visas lietas, kas saistītas ar cilvēku, ar cilvēka izgudrotām lietām;
  • zila - dabas parādības un lietas, kas saistītas ar dabu, piemēram, mākoņu veidi, nokrišņi, vulkānu uzbūve u.c.

Edmundam vienā reizē nepiedāvāju vairāk kā 2-4 kartītes un attiecīgos augļus vai dārzeņus. Man liekas ļoti svarīgi, ka ir iespēja paturēt rokās reālus augļus un dārzeņus, nevis tikai rādīt kartītes un saukt nosaukumus. Atcerieties visus augļus un dārzeņus pirms tam nomazgāt, jo pastāv ļoti liela iespēja, ka bērni gribēs pagaršot :)

Kaut arī man likās, ka Elmāram (2g.11mēn.) šī aktivitāte ir pārāk vienkārša, arī viņam ļoti patika strādāt tieši ar lielajām kartītēm:

Elmāram uztaisīju abus komplektus arī mazākā formātā:

Augļi:

Šķita, ka viņam visi kartītēs esošie augļi ir pazīstami, taču, kad pa vienai katru pārrunājām, atklājās, ka šie visi trīs ir āboli:

Es viņu uzreiz nelaboju, bet atliku kartītes nost un beigās noliku priekšā tikai šos trīs “ābolus”. Ar īsto ābolu un persiku viņš ātri tika galā, bet, lai iemācītos vārdu “granātābols”, izmantojām trīs pakāpju lekciju (izklausās ļoti sarežģīti, bet patiesībā ļoti vienkāršs veids, kā bērns var apgūt kādu jaunu vārdu).

Vēl ir interesanti kopā ar bērniem augļus pārgriezt dāžādos virzienos un paskatīties, kādi tie izskatās iekšpusē. Elmārs bija ļoti pārsteigts par to, ka ābolā ir zvaigznīte, un bija pilnībā pārliecināts, ka ar šo ābolu kaut kas nav kārtībā: "Šite kaut kas nav... Ņemsim citu." Tāpēc nācās pārgriezt vēl vairākus ābolus un arī bumbierus tieši tādā virzienā, lai būtu redzama zvaigznīte un viņš saprastu, ka tāda ir visos ābolos un bumbieros.

Pie reizes uztaisīju arī komplektiņus bērniem, kuri tikko sāk lasīt. Kartīšu komplektiem klasificējošai lasīšanai arī ir noteikta rāmīša krāsa, kas atkarīga no tā, vai un cik daudz vārdi komplektā satur valodas grūtības (īpašas rakstīšanas grūtības, kurām būtu jāpievērš uzmanība, piemēram, dz un , dubultie līdzskaņi ss, mm, nn, ll, rr, līdzskaņu zudumi (vārdā piektdiena pazūd t), visi divskaņi un citas).
Ja komplektā vārdi nesatur valodas grūtības, tad vispārpieņemtā rāmīša krāsa ir rozā, ja satur viena veida grūtību, piemēram, gandrīz visos vārdos ir divskanis ie, tad rāmis ir zils, bet, ja komplektā ir dažādas valodas grūtības, tad rāmis ir balts. Tāpēc arī abiem šiem komplektiem, kas domāti lasīšanai, rāmīša krāsa ir balta.

Komplektus klasificējošai lasīšanai vēlams drukāt divos eksemplāros un vienam komplektam visām kartītēm jānogriež nost uzraksti, bet otrs komplekts paliek salīdzināšanai un kļūdu kontrolei.

Sākumā ar bērnu tiek pārrunāts, kas uz kartītēm ir attēlots. Tad bērns lasa nogrieztos uzrakstus un pievieno attiecīgajiem attēliem. Beigās savienotās kartītes tiek salīdzinātas ar kontrolkartītēm un bērns pārbauda, vai uzraksti sakrīt.

Vienmēr atcerieties kopā apskatīties arī vispārinošo kartīti, uz kuras ir attēlotas visas komplektā esošās lietas, un pateikt, kā visas šīs lietas kopā sauc. Šajā gadījumā - augļi un dārzeņi.

Viktorija

P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.

Komentāri

Viktorija Ozola

Paldies par idejām un pieejamo materiālu!
Šķiet, ka links uz augļu kartītēm klasificējošai lasīšanai šobrīd nestrādā.

Komentē