Dzīvnieku ģimenes

Šodien veikala sadaļai pievienoju dzīvnieku ģimeņu kartīšu materiālu (PDF). 

Materiāls satur 10 mājdzīvnieku ģimenes. Rāmīša krāsa - sarakana, kas atbilst faunas apzīmējumam  daudzās Montesori pedagoģijas praksēs. 

Dzīvnieku proporcionalitāte vienas ģimenes ietvaros ievērota, taču ar citām ģimenēm tikai nosacīti, jo vēlējos, lai var redzēt, ka, piemēram, ērzelis un bullis ir lielākie dzīvnieki, taču tai pat laikā nevēlējos, lai, piemēram, cāļi vai zoslēni būtu knapi saskatāmi - tāpēc saku, ka proporcionalitāte ir tikai nosacīti ievērota. 

Kartītēs attēlotie dzīvnieki ir zīmēti no Schleich figūriņām, līdz ar to izmantojami arī darbā ar tām.

Idejas darbam

Uz paklājiņa izvietojiet 3-10 ģimeņu mazuļu attēlus tā, lai abās pusēs ir brīva vieta. Aiciniet bērnu atrast šo mazuļu vecākus.

Tāpat var veidot, piemēram, tikai dzīvnieku tēviņu kolonnu, un bērns meklē atbilstošās dzīvnieku mātītes un mazuļus. 

Ieteikums savstarpēji līdzīgus dzīvniekus (kazas un aitas, visus putnus) likt vienu zem otra, lai bērnam būtu vieglāk salīdzināt  -  kurai ģimenei labāk der, piemēram, konkrētais mazulis.

Pēc visu kartīšu savietošanas piedāvājiet bērnam kontrolkartītes, kurās dzīvnieku ģimenes attēlotas kopā, lai bērns var pats sevi pārbaudīt.

Pēc tam lietojiet komplektu vārdu krājuma paplašināšanai - izvēlēties dzīvnieku ģimeni, kurā bērnam nav zināmi 1-2 nosaukumi.

Jauno jēdzienu apguvē, lietojiet trīspakāpju lekciju:

1. pakāpe

Nosauciet katru dzīvnieku: "Tas ir runcis. Tā ir kaķene. Tas ir kaķēns."

Liekot augšpusē visas ģimenes kartīti, sakiet: "Un tie visi kopā ir kaķi. Tā ir kaķu ģimene."

Lieciet klāt pirkstu tam attēlam, par kuru runājiet, vai paņemiet to rokās,  varat nosaukt kādu raksturīgo pazīmi vai vienkārši īsi aprunāties par katru no tiem. Svarīgi, lai bērnam paliek atmiņā. Dažreiz pietiek tikai ar nosaukumu, it īpaši, ja bērns to iepriekš ir dzirdējis un kaut daļēji ar to ir pazīstams. 

2. pakāpe

Uzdodiet bērnam jautājumus, iekļaujot jēdzienu: "Vai tu man vari parādīt runci? Kurš no šiem bija kaķēns? Un kura ir kaķene?"

"Vai tu vari kartīti ar runci pabīdīt tuvāk kaķenes kartītei? Vai vari paslēpt kaķēnu sev aiz muguras? Apgriez kartīti ar runci otrādāk! Kaķene kaut kur dodas... tā nāk pie manis! Vai vari parādīt, kā kaķene to dara?" 

Šajā pakāpē vajadzētu uzkavēties visilgāk - dažkārt paiet pat vairākas nedēļas līdz bērns pārliecinoši zina jaunos jēdzienus. 

3. pakāpe

Šo pakāpi lietojiet tikai tādā gadījumā, ja esat pārliecināti, ka bērns tiešām jau zina šos jēdzienus. 

"Kas ir šis? Un šī? Kas tas ir?"

Kontrolkartīšu vietā var lietot arī tieši šīs pašas kartītes izdrukātas vēlreiz un salīmētas kopā pa ģimenēm. Mēs izmantojam līmlentu (salīmējam no otras puses), taču tās var sasiet arī ar lentīti vai siet spirālē. Bērniem šādas mazas grāmatiņas ļoti patīk, un labprāt tās ņem rokās, atkārto nosaukumus. 

Komplekts vairāk ir domāts 2-5 gadus veciem bērniem, taču mūsu 7 un 9 gadus vecie dēli arī labprāt tās izmantoja. Mēs pārrunājām nosaukumus un atklājām, ka ļoti daudzi arī viņiem līdz galam nebija skaidri vai pat vispār nebija zināmi. Smieklīgs gadījums mums bija ar zirgiem, es saku dēlam: "Šis ir ērzelis. Tā ir ķēve. Bet šis ir kumeļš." Viņš man pretī ļoti sašutis jautā: "Bet kur tad šeit ir zirgs?"

Vēl līdzīgu komplektu esmu izmantojusi grupās, kad esmu vēlējusies sadalīt pa pāriem - izdalu tēviņus un mātītes katram, un tad katram jāatrod savs pārītis. 

Lejupielādējamu kartīšu materiālu "Dzīvnieku ģimenes" vārdu krājuma paplašināšanai (PDF)  var iegādāties šeit.

Kartīšu komplekts klasificējošai lasīšanai

Ko nozīmē “klasificējošā lasīšana”? 

Tas ir tad, kad tiek lasīts kādā noteiktā tematikā - atbilstoši priekšmetiem vai attēliem, ko redz un var aptaustīt. Tad, kad bērns tikai nesen sācis lasīt, viņš vēl nespēj izlasīt pilnīgi jebkuru vārdu, jebkurā grāmatā, jo, pat ja zina visus burtus un prot sapludināt skaņas, pēc vārda izlasīšanas, var nesaprast, ko ir izlasījis - nezina šādu vārdu, nepareizi saliek uzsvarus, izlasa ar nepareizu intonāciju. Taču, ja lasa vārdus atbilstoši tam, ko tieši tobrīd redz, ir daudz lielāka iespēja, ka bērns izlasīs vārdu pareizi un ar izpratni.

Dodot bērnam lasīt tekstus, kurā viņam ir daudz nezināmu vārdu, mēs paši izprovocējam to, ka viņi lasa bez izpratnes un vienkārši mehāniski - liek kopā skaņas, taču domu nesaprot. Visiem bērniem ir šāds mehāniskās lasīšanas posms, kad viņi tikko atklāj lasīšanas tehniku, taču to nevajag paildzināt. Svarīgi, lai bērns ātrāk sāk redzēt  jēgu no šī procesa un nezaudē vēlmi lasīt.

Tātad šādas kartītes derēs bērniem, kas pavisam nesen sākuši lasīt.

Daudzās Montesori pedagoģijas praksēs lasīšanas kartītes tiek iedalītas trīs kategorijās: bez valodas grūtībām, ar vienu konkrētu valodas grūtību (“ie”, “dz“, mm” u.c.) un dažādas valodas grūtības. Dažādās valstīs kartītes mēdz marķēt ar dažādām krāsām, taču Latvijā lielākoties pirmā kategorija tiek marķēta ar rozā krāsu, otrā ar zilo un trešā ar baltu.

Tāpēc arī šīm dzīvnieku ģimeņu kartītēm rāmīša krāsa ir balta. Ko nozīmē šīs dažādās valodas grūtības? Piemēram, šīs kartītes satur dubulto līdzskani vārdā “bullis”, citu dubulto līdzskani “ss” vārdā “zoss”, divskaini “ai” - vārdā “aita” un “gailis”, kā arī citus divskaņus citos vārdos. Līdz ar to šis komplekts ir piemērots bērniem, kas ar šādām valodas grūtībām jau ir iepazīstināts. Bezmaksas materālus šādai iepazīstināšanai atradīsiet rakstā Valodas bagātināšanai (skatieties apakšvirsrakstu “Kartītes klasificējošai lasīšanai”).

Kā strādāt?

Izdrukājiet kartītes divos eksemplāros. Vienam kartīšu komplektam nogrieziet nost nosaukumus. 

Paņemiet 1-3 dzīvnieku ģimenes un izrunājiet to nosaukumus - pārliecinieties, ka bērns tos zina. Ja kādu nosaukumu nezina vai jauc, tad lietojiet trīs pakāpju lekciju, kā aprakstīts augstāk pie kartīšu materiāla vārdu krājuma paplašināšanai.

Izvietojiet kartītes tā, lai labajā pusē būtu brīva vieta. Vispārinošo kartīti (visa ģimene kopā) lieciet augšpusē. Aiciniet bērnu lasīt uzrakstus un pielikt tos pie atbilstošajiem attēliem. 

Kad tas izdarīts, tad bērns var pats sevi pārbaudīt, pievienojot labajā pusē kontrolkartītes un salīdzinot uzrakstus. 

Tāpat strādā tālāk ar nākamajām dzīvnieku ģimenēm. 

Citās reizēs bērns var darboties patstāvīgi, pats pārbaudot sevi ar kontrolkartīšu palīdzību. 

Kartītes var arī nelaminēt, ja tās lietos tikai viens bērns. Laminēt ir lietderīgi, ja lietotāju ir daudz un kartītes tiks lietotas daudzas reizes. 

Lejupielādējamu kartīšu materiālu "Dzīvnieku ģimenes - kartītes klasificējošai lasīšanai" (PDF) var iegādāties šeit. Ja rodas kādas problēmas, droši raksti uz viktorija@espats.lv. Sazinies arī tad, ja vēlies priekšapmaksas rēķinu, nevis norēķināties uzreiz ar karti. 

Lai noder!

Viktorija

P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā. Un tagad arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.

Viktorija Ozola

Komentāri

Viktorija Ozola

Paldies par materiālu! Vai kartītēm otrā pusē arī pielīmē sarkano papīru – lai sarkans arī no otras puses?

Viktorija Ozola

Man pašai patīk, ka arī otrā pusē ir sarkana krāsa, bet tas nav obligāti.
Esmu kādreiz arī kādu materiālu taisījusi abpusēji drukājamu, kur uzreiz fons īstais uzdrukājas, bet cilvēki sūdzās, ka negrib tik daudz tērēt printera krāsu un labprātāk līmē.

Viktorija Ozola

Dabā tādiem dzīvniekiem kā ērzeļiem, suņiem, kuiļiem ir labi pamanāmas ārējās dzimumpazīmes pavēderē, kuras šajos attēlos ir pilnībā ignorētas. Pēc kā gan lai bērns izdara analītiskos secinājumus? Sanāk, ka tikai pēc izslēgšanas metodes, salīdzinot ar mātītes auguma izmēriem. Kāpēc tā?

Viktorija Ozola

Evija, nevarētu teikt, ka pavisam ignorētas :) Zīmēju no Shleich figūriņām, noteiktā leņķī – kādai var redzēt, kādai nevar redzēt. Strādājot ar bērniem, mēs noteikti par to varam runāt, pētīt arī figūriņās un citās bildēs. Kaķiem, piemēram, nemaz nav tā, ka ļoooti jau nu redzams viss ārēji. Arī ķēvēm… Ir dzīvnieki, kuriem pazīmes ir ļoti acīmredzamas, tās arī šajos attēlos ir redzamas. Neapmierinātiem pircējiem naudu atgriezīšu 100%. Jūsu vārdu starp pircējiem neredzu, tāpēc droši vien diskusija par to lieka.

Komentē