Pētām lapu formas!

Es ticu, ka daudziem vecākiem un arī skolotājiem šis darbs šķitīs lieka laika izšķiešana un “tas taču viņiem nav jāzina” (jā, es esmu saņēmusi šādus komentārus), bet, redzot, cik ļoti tomēr bērniem patīk šis darbs, nolēmu tomēr dalīties arī blogā.

Manuprāt, lielākais ieguvums ir tas, ka redzu - bērni kļūst redzīgāki uz apkārtējo vidi. Tā vairs nav viena liela zaļa masa, kas vasarā ir visapkārt - bērni pamana formas, ieskatās, pēta krūmu, koku un augu lapas, salīdzina. Turklāt, šī salīdzināšana jau ir ļoti niansēta - lapas ir daudz līdzīgākas viena otrai, nekā, piemēram, vienkāršas ģeometriskas formas - atšķirt lapas vienu no otras ir grūtāks uzdevums, nekā atšķirt apli no kvadrāta vai trijstūra. Vēl, protams, arī vārdu krājuma paplašināšana. Mūsu sarunas pie šiem jēdzieniem neapstājas. Ja runājam par lancetisku lapu, tad es izvelku dzīvnieku enciklopēdiju un parādu lancetnieku - līdz ar to ir daudz skaidrāks, kāpēc šo konkrēto lapas formu sauc tieši šādi. Ja runājam par olveida un eliptisku lapu, tad parādu atšķirību starp ovālu un elipsi - ovāls ir kā ola (arī sejas ovāls ir ar sašaurinājumu), bet elipse ir ar vienādiem galiem. Tie, kas ir mācījušies mākslas skolā parasti šo atšķirību ļoti labi zina - zīmējot pudeļu kaklus, vāžu augšējās daļas, visur ir elipses, nevis ovāli. Savukārt, ovāls ir no vārda "ovo" - ola, ar vienu šaurāku un vienu platāku galu. 

Lapu formas mēs nemācījāmies visas uzreiz, bet gan ļoti pakāpeniski. Piemēram, reiz pievērsu uzmanību sirdsveida lapas formai. Bērniem tas likās aizraujoši - lapa kā sirds! Tā lēnām izauga ari tālāka interese, kad sāku rādīt, ka ir adatveida lapas - visas skujas, asas kā adatas - adatveida. Gana bieži atnesu pēc vakara suņu pastaigas kabatās pa kādai lapai, kas man ir šķitusi īpaši interesanta, piemēram, otrādi sirdsveida (melnalksnim). Sirdsveida ir jau ierasta un bieži sastopama, bet otrādi - tas bija pārsteigums. Mums mājās ir arī botāniskā kumode (Montesori materiāls), pie kuras tad bērni arī visbiežāk skrien salīdzināt atrasto vai atnesto lapu.

Nedomāju, ka katrās mājās tiešām vajadzētu botānisko kumodi, jo tas tomēr ir gana specifisks materiāls, bet kā alternatīvu, ko gan var izmantot gan mājās, gan izglītības iestādēs, uzzīmēju lapu formu kartītes.

 lapas plātnes formas

Kartītes var izmantot ar lapām, kas salasītas ārā.

Augu lapas var arī ielaminēt (vienkrārši ieliek plēvē un laminē, lapas ar laiku zaudēs krāsu, kļūstot brūnas, bet kopumā kalpo gadiem - tas no pieredzes) vai veidot herbāriju, tās žāvējot starp avīzēm zem sloga (avīzes regulāri jāmaina pret sausām, lai lapas nekļūtu brūnas un saglabātu zaļo krāsu) un tad  uzlīmējot uz stingrāka pamata, piemēram, uz akvareļu papīra

 

Pēc lapu sašķirošanas pa formām, ar bērnu/-iem var izrunāt:

  • Kuras formas lapas neizdevās atrast?
  • Kuras formas lapas bija visvairāk?
  • Kuras formas lapa bija vislielākā un kura vismazākā? 
  • Vai vienas formas lapas var būt gan lielas, gan mazas? 
  • Vai uz viena auga var būt dažādu formu lapas?
  • Vai bija viegli atšķirt, kuras lapas kurai formai pieder? 
  • Vai ir kāda lapa, kura neder pilnīgi nevienai no formām, kas ir kartītēs? Protams, ka pasaulē ir vēl ļoti daudz dažādu formu un ļoti ticams, ka šajās kartītēs nav pilnīgi visas. Iespējams, ka lapa ir daivaina, jomaina, dalīta vai šķelta - līdz ar to ir grūti saprast, kurai formai pieder. Tad var piemiegt acis un paskatīties uz lapu - pēc kādas formas tā izskatās, ja neņem vērā to, ka tā ir, piemēram, daivaina? 

  • Vai kāda lapa ir spīdīga, matēta, pūkaina, asa? 
  • Ko vēl pamanīja - krāsa, faktūra, lapas plātnes malas? Lapas plātnes malas var būt gludas, zobainas, zāģzobainas, ierullētas, jomainas, daivainas... 
  • Vai kāda lapa bija salikta? Dažkārt viena lapa ir salikta no dauzām mazākām. Piemēram, parastā pīlādža lapa ir nepāra plūksnaini salikta (augšpusē ir viena lapa un tad pārējās pa pārīšiem), zirgkastaņas lapa ir staraini salikta. 

Vēl varat kopā pamēģināt uz lapas uzlikt papīru un zīmēt plaši pāri ar krītiņu vai mīkstu zīmuli. Efekts ir tāds pats kā krāsojot monētu cauri papīram - parādās raksts. Lapu gadījumā - dzīslojums. 

Mūsu ģimenes skolēniem pagājušogad no skolas vasaras uzdevums bija veidot lapu formu grāmatiņas. Sameklē tik daudz dažādas lapu formas, cik nu var. Tad uzlīmē uz krāsaina kartona - katru lapu uz savas loksnes, un izveido grāmatiņu. Attēlā ir pirmklasnieka grāmatiņa. 

 

Mūsu bērniem šobrīd lapu formas ir aktualitāte, tāpēc uztaisīju viņiem arī darba lapas, kas iespējams var noderēt arī jums. Tās satur gan tādus uzdevumus, kas piemēroti pirmsskolas vecuma bērniem, gan arī skolēniem. Mazajiem ir krāsojamās lapas, vienkārši matemātiski uzdevumi, bet lielākiem bērniem darba lapas jauno jēdzienu nostiprināšanai atmiņā - burtu jūklis, krustvārdu mīkla un citi uzdevumi. Gan lielākiem, gan mazākiem bērniem piemērota darba lapa "Mana lapa", kurā jāielīmē lapa un tā nedaudz jāpapēta vairāk - lielums, krāsa un vēl kāda īpaša pazīme. 

 Mana lapa - pastaigas laikā izvēlas vienu lapu, ko papētīt vairāk:

 

Darba lapas satur arī 12 šādas lapu puzles, kuras var gan vienkārši salikt, gan arī līmēt uz papīra.

Darba lapa ar lielo un mazo "L" burtu. Katru burtu var rosināt izvilkt ar 7 dažādas krāsas zīmuļiem - varavīsnes burti. Vairākkārtīgi izvelkot burtu, tā veidols labāk nogulst arī muskuļu atmiņā un vēlāk uzrakstīt to brīvi smiltīs, mannā un vēlāk uz papīra bērnam būs daudz vienkāršāk. Bloga veikala sadaļā varavīksnes burti pieejami arī atsevišķi: lielie burti un mazie burti

Viktorija

P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.

Viktorija Ozola

Komentē