No visas Montesori pedagoģijas es pati visvairāk fanoju (tiešām fanoju!) par matemātiku, bet neviena raksta par to man vēl nav bijis, jo es nesaprotu, no kura gala lai vispār sāk - tas ir TĀDS kopums! Viss, kas tiek darīts, arī tā secība un arī visi materiāli šķiet svarīgi. Man ir grūti iedomāties, ka kaut ko varētu izraut no konteksta, vai pastāstīt vienu, bet nepastāstīt kaut ko citu. Taču esmu nonākusi pie atziņas, ka par dažiem materiāliem es tomēr varu sākt stāstīt, jo tie, pat izrauti no lielā Montesori pedagoģijas matemātikas konteksta, ir saprotami un var tikt ieviesti jebkurā izglītības iestādē vai jebkurās mājās.
Pirmais materiāls, par kuru vēlos pastāstīt ir sloksnīšu tāfele saskaitīšanai un atņemšanai. Kad pirmo reizi ar to iepazinos, nesapratu, kā kaut kas tik elementārs vēl nav visur? Sloksnīšu tāfele pati pasaka visu priekšā, un bērns, darbojoties ar to, lēnām atmiņā "iegravē" sev visus šos rezultātus - caur darbošanos, caur nosaukšanu, caur pierakstīšanu. Es to esmu lieliski piedzīvojusi caur saviem vecākajiem dēliem. Ticu, ka tieši tāpat būs arī ar jaunākajiem 3 bērniem, kad pienāks viņu laiks matemātikai.
Par visu pēc kārtas. Man vislabāk un arī bērniem patīk strādāt ar stingru pamatni un koka plāksnītēm. Tādu var iegādāties, piemēram, šeit, šeit un šeit vai pasūtīt caur katramsaviputni.lv.
Bet tik pat labi varat izlīdzēties ar šo variantu, ko piedāvāju šeit lejupielādēt BEZ MAKSAS. Iesaku uzlīmēt uz kāda biezāka papīra, kartona vai pat putukartona plāksnes un tad griezt ārā sloksnītes, lai ar tām būtu vieglāk un arī patīkamāk darboties.
Vecums: visvairāk piemērota būs bērniem 5-6 gadu vecumā.
Kā strādāt?
Nolieciet pamatni galda vidū, tuvu galda apakšējai malai. Kreisajā pusē augošā secībā no 1-9 izkārtojiet zilās sloksnītes bez iedaļām, labajā pusē sarkanās sloksnītes ar iedaļām.
Labās puses sloksnītēm ir jābūt iedaļām, jo nav tik viegli nolasīt, cik tieši gara tā ir, noliekot uz tāfeles. Kreisajā pusē, uzliekot sloksnīti uz tāfeles, augšējā tāfeles rinda pasaka un parāda priekšā šīs iedaļas. Sarkanās ir ar iedaļām un jāliek labajā pusē arī tāpēc, ka tā būs vieglāk veikt saskaitīšanas darbību - var skaitīt pa vienai iedaļiņai klāt vai pārbaudīt pareizību. Kreisās puses plāksnītes vairāk parāda paša skaitļa kopumu - to, ka 1 ir daudz īsāks par 9, kā viņi atšķiras pēc lieluma, un iedaļas nav vajadzīgas, jo garuma vienību ļoti precīzi parādīs augšējā skaitļu rinda.
Saskaitīšana
Saskaitīšana 10 apjomā
Šī sloksnīšu tāfele perfekti parāda, kādu skaitļu kombinācijas veido 10 - to palīdz nolasīt vertikālā sarkanā līnija starp 10 un 11.
Kad materiāls ir izkārtots, tad aicina bērnu novietot vienu no zilajām sloksnītēm augšējā rindā, bet pieaugušais pievieno tai klāt vienu sarkano sloksnīti tā, lai nepārsniegtu 10 apjomu. Parāda bērnam, kā var nolasīt rezultātu - pretī sarkanās sloksnītes pēdējam posmam tāfeles augšpusē.
Rezultātu var pārbaudīt šādā kontroltabulā (lejupielādējama bez maksas):
Var kādu brīdi darboties bez pierakstīšanas, bet daudz efektīvāk būs, ja piemēri tiks pierakstīti. Var rakstīt vienkārši uz rūtiņu lapiņas, bet var izmantot arī šādas piemēru lapiņas, ko saskavo vai iesien kā burtnīcu. Lapiņas pieejamas veikala sadaļā.
Saskaitīšana 18 apjomā
Piebilde par to, kāpēc skaitīšana notiek tikai 18 apjomā, nevis 20. Tas ir tāpēc, ka šī tāfele palīdz arī nākamajam posmam - skaitīšanai rakstos jeb stabiņā. Un, rēķinot stabiņā, nekad nebūs lielāki skaitļi jāskaita kā 9+9, tāpēc tas arī tiek akcentēts šeit. 10+10 patiesībā jau daudz vienkāršāk par 9+9. Bērniem šis piemērs īpaši paliek atmiņā, jo tad ir saliktas divas visgarākās sloksnītes. Ja garākās sloksnītes būtu 10+10, tad šis sarežģītais piemērs ar rezultātu 18 neiegultu tik ļoti atmiņā.
Bērns var līdzīgā veidā kā aprakstīts iepriekš darboties patstāvīgi, bet pieaugušais var arī palīdzēt, aicinot sākumā bērnu izvēlēties kādu no zilajām sloksnītēm, un tad pieaugušais pievieno sarkano sloksnīti tā, lai rezultāts pārsniegtu 10. Nolasa rezultātu, ko var pārbaudīt arī kontrolkartē.
Tā turpina ar brīvi izvēlētiem piemēriem, pilda saskaitīšanas lapiņas.
Saskaitāmo secība
Sāciet tāpat kā iepriekš ar kādu brīvi izvēlētu piemēru. Piemēram, 7+2. Pieraksta rezultātu un tad saliek pretēju piemēru 2+7 un atkal pieraksta rezultātu. Tā turpina ar citiem piemēriem un konstatē, ka saskaitāmo secību var mainīt, un rezultāts no tā nemainās. Labi, ja bērns pēc šiem piemēriem to pats konstatē, nevis mēs to pasakām priekšā. Pieaugušais tikai rosina ņemt šos pretējos piemērus.
Kad bērns ir atklājis, ka saskaitāmo secību drīkst mainīt un rezultāts nemainās, mēs varam iepazīstināt ar šādu kontrolkarti - tajā ir tikai puse no visiem piemēriem. Pastāstīt, ka mums īstenībā ir tikai puse jāzina, jo otra puse ir tieši tas pats. Šajā tabulā piemēri arī ir nedaudz savādāk izkārtoti - katrā rindā ir izkārtoti piemēri ar vienādu rezultātu.
Uz tāfeles šos vienādos piemērus var sabīdīt pa pārīšiem (tāpat kā attēlā pie nākamā uzdevuma).
"Trepju" uzbūvēšana
Atkal brīvi izvēlas kādu piemēru, labāk, ja rezultāts ir starp 6 un 10.
Pieaugušais paņem vienu sarkano sloksnīti un novieto to uz tāfeles. Zem tās noliek vienu zilu vieninieku un jautā bērnam, cik vēl būtu jāpieliek klāt, lai veidotos tikpat gara sloksnīte, kā augšējā? Piemēram, 8, zem tās 1+7. Tad apakšā novieto 2 un atkal jautā, cik garu vajadzētu , lai veidotos tikpat gara sloksnīte kā augšējā (8). Tā trupina līdz uzbūvētas "trepes".
Arī šeit var darboties līdzīgi kā iepriekš - pamanot, kuri piemēri ir vienādi, tikai saskaitāmo secība ir mainījusies.
Šajā video arī sanāca "trepes", bet meita strādāja savādāk - viņa vienkārši lika īsāko no zilajiem un garāko no sarkanajiem, konstatējot, ka visu laiku sanāk 10.
Atņemšana
Atņemšanā darbojas līdzīgā veidā, tikai šeit noderēs kāda koka sloksnīte, necaurspīdīgs lineāls vai pat vienkārša papīra strēmele.
Izvēlamies, no kura skaitļa tiks atņems, un visus pārējos skaitļus uz tāfeles augšējās malas aizsedzam ar lineālu vai papīru. Tagad novietojam pašu izvēlētu sarkano sloksnīti (mazinātāju) un iegūstam rezultātu - nākamā brīvā rūtiņa ar uzrakstu virs tās pasaka priekšā rezultātu. Rezultātu uzliekam ar zilo sloksnīti.
Tāpat kā pie saskaitīšanas, arī šeit var darboties bez pierakstīšanas, bet labāk paliks atmiņā, ja tiks pierakstīts uz rūtiņu lapas vai šādās īpaši izveidotās atņemšanas lapiņās, ko piedāvāju veikala sadaļā.
Arī, strādājot ar atņemšanu, rezultātus var pārbaudīt kontrolkartē. Tā arī ir pieejama bezmaksas.
Viktorija
P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.