Ko bērna prātam nodara fiziska un emocionāla vardarbība?

Bērna izolēšana, kaunināšana, biedēšana, izkliedzot draudus un cita veida verbāla vai psiholoģiska agresija ir piemēri disciplinēšanas metodēm, kas traumē bērnu prātus, pat ja vecāki fiziski bērnus nesoda. Tāpēc ir svarīgi izvairīties no jebkādas disciplinēšanas pieejas, kas ir agresīva, izraisa sāpes vai bailes. Pirmkārt, šāda veida pieejas ir neproduktīvas. Bērna uzmanība no savas uzvedības tiek novirzīta uz aprūpētāja reakciju, līdz ar to bērns vispār vairs nedomā par savu rīcību. Tā vietā bērns domā tikai par to, cik ļauni un netaisnīgi ir vecāki vai pat cik tie ir biedējoši. Līdz ar to šāda vecāku reakcija pilnībā sagrauj abus disciplinēšanas mērķus - mainīt uzvedību un palīdzēt attīstīties smadzenēm - bērnam tiek atņemta iespēja domāt par savu uzvedību, just vainu vai nožēlu.

Vēl viena problēma ir tas, kas notiek ar bērnu psiholoģiski un neiroloģiski, ja bērns tiek pērts. Smadzenes interpretē sāpes kā draudus. Līdz ar to brīdī, kad vecāki fiziski soda bērnu, bērns saskaras ar neatrisināmu bioloģisku paradoksu. No vienas puses mēs visi esam dzimuši ar instinktu meklēt palīdzību un aizsardzību pie saviem aprūpētājiem, kad esam ievainoti vai nobijušies. Taču mirklī, kad mūsu aprūpētāji ir arī sāpju un baiļu AVOTS, tas ir ārkārtīgi mulsinoši bērna smadzenēm.  No vienas puses bērnā ir spēcīga vēlme izvairīties no aprūpētāja, kas dara pāri, taču no otras puses bērns izjūt vilkmi pie aprūpētāja, meklējot drošību. Līdz ar to, brīdī, kad vecāki ir sāpju un baiļu avots, smadzenes kļūst dezorganizētas, jo situācijai NAV ATRISINĀJUMA.  Tā ir dezorganizēta piesaisti. Stresa hormons kortizols, kas izdalās šādā dizorganizētā iekšējā stāvoklī, var provocēt ilglaicīgu negatīvu ietekmi uz smadzeņu attīstību. Skarbi un smagi sodi var novest pie ļoti nopietniem smadzeņu bojājumiem.

Vēl viena problēma ar šādiem disciplinēšanas paņēmieniem ir tāda, ka tā māca bērnam to, ka vecākiem nav efektīvākas stratēģijas, kā vien radīt sāpes. Tā ir tieša mācība, ko katram vecākam vajadzētu ļoti nopietni apsvērt: vai mēs vēlamies mācīt bērnam, ka konflikta atrisināšanas veids ir izraisīt sāpes, īpaši pret kādu, kas ir neaizsargāts un nespēj cīnīties pretī?

Seko Bērnu mentālās veselības nedēļas  aktualitātēm no 8. līdz 14. martam biedrības Debesmanna Facebook un Instagram kontos. 

#runāarmani #bērnumentālāsveselībasnedēļa #bērnumentālāveselība #biedrībadebesmanna #espatslv

Viktorija

P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.

Komentē