Esat redzējuši mazu bērnu, kurš ļoti cītīgi rāpjas dīvānā, bet tiklīdz ir ierāpies, nevis izbauda pasēdēšanu, bet nokāpj un sāk visu no jauna? Vai bērnu, kas centīgi palīdz salasīt ābolus grozā, bet tiklīdz tas ir izdarīts, ņem un izgāž visu groza saturu ārā? Vai velk visas cepures pēc kārtas, citreiz pat vienu virs otras? Vai lej glāzē ūdeni liešanas pēc, nevis tāpēc, ka tiešām vēlas izdzert veselu glāzi ūdens?
Rezultāts, ko bērns grib sasniegt (vai negrib), veicot kādu darbību, ir atkarīgs no bērna vecuma un brieduma. Ir četras darbošanās pakāpes:
1️⃣ Darbošanās darbošanās pēc. Maziem bērniem rezultāts nav svarīgs, viņi gūst prieku no paša procesa. Turklāt, viņu smadzeņu garoza vēl nav tik nobriedusi, lai analizētu, kāpēc kaut kas tiek darīts. Viņi redz, ka vecāki kaut ko dara, un imitē. Arī griba vēl nav tik attīstīta, lai pabeigtu darbību līdz galam (līdz tam “galam”, ko iedomājušies vecāki). Ārējais mērķis nav svarīgs. Bērns attīsta savus iekšējos mērķus, kurus pats ar prātu neapzinās - koordinēt kustības, trenēt līdzsvaru, sīko motoriku, koncentrēšanās spējas, attīstīt muskuļus un stāju u.t.t. Ja gribam bērnam, kas ir šajā attīstības stadijā, kaut ko iemācīt, tas ir jādara caur savu piemēru, turklāt tas jādara vienmēr vienādā veidā, lai bērns to var iegaumēt. Darbībām jābūt secīgām, loģiskām. Jāatceras, ka bērns bieži vien dara TIEŠI tā, kā redzējis, tāpēc, piemēram, ja gribam, lai pusotrgadnieks neņem no trauku mašīnas vairākus šķīvjus reizē (par smagu, var saplēst), tad arī paši viņa klātbūtnē ņemam pa vienam šķīvim. Vai nesam glāzi ar ūdeni ar abām rokām, ja rādām, kā to darīt.
2️⃣ Darbošanās, lai būtu precīzs. Bērnam sāk kļūt svarīgi, ieliet glāzē tā, lai nenolīst garām. Un, ja izlīst, tad, lai izdodas saslaucīt. Svarīgi, lai sanāk aizpogāt visas pogas. Pat, ja mums šķiet, ka tas rezultāts vēl īsti nav precīzs, bērns pats var pateikt:”Man viss ir tīrs/viss ciet!” Tas norāda uz to, ka rezultāts ir kļuvis svarīgs.
3️⃣ Darbošanās, kurai ir rezultāts. Ja pirms tam bērns var pogāt jaku neskaitāmas reizes, tad tagad viņš to izdarīs vienu reizi - lai aizpogātu. Ielies sev tēju, lai izdzertu. Nomazgās savu galdu, lai būtu tīrs.
4️⃣ Darbošanās sabiedrības labā. Bērns apzinās, ka var palīdzēt kādam citam un ka viņa darbs var dot pienesumu. Palīdzēt mazākam brālim vai māsai saģērbties, izsūkt grīdas, pagatavot kaut ko, ko ēdīs visi.
Jāatceras, ka pieaugušais darbojas, lai pinveidotu vidi (noslaucīt, salasīt, izmazgāt, sakārtot), bet bērns darbojas, lai pilnveidotu sevi. Pieaugšajiem dažkārt ir tīrās mocības noskatīties, kā un cik lēni, izgaršojot katru kustību, piemēram, bērns mazgā traukus, rokas vai smērē sviestmaizi. Pieaugušajiem ir svarīgs rezultāts, tāpēc ir tik grūti uz to skatīties. Bērniem tas nav svarīgs, viņiem svarīgāka ir pati darbība.
Viktorija
P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.