Apdāvinātie bērni

Kad mācījos speciālajos pedagogos/logopēdos vienā no studiju kursiem mums tika stāstīts arī par apdāvinātajiem bērniem, jo viņi atšķiras no citiem bērniem savā domāšanā un viņiem nepieciešama savādāka pieeja un uzmanība. Taču, lielākoties, tieši apdāvinātie bērni tiek pamesti novārtā, jo viņi ir apķērīgi, paši tiek galā, neprasa lielu uzmanību. Bīstamība ir tajā, ka šie bērni var zaudēt motivāciju mācīties, kā arī var tikt apsmieti par savām zināšanām, tāpēc skolotājiem patiesībā būtu jābūt īpaši prasmīgiem šādās situācijās. Viens no veidiem, ko parasti iesaka darīt, ir aicināt šos bērnus par skolotāja palīgiem, kad paši ir pabeiguši darbiņus, taču šis modelis reti, kad ir veiksmīgs. Problēma ir tāda, ka īpaši apdāvinātie bērni domā savādākā veidā, viņu smadzenes darbojas savādāk, līdz ar to viņi bieži vien nemaz nemāk paskaidrot klasesbiedriem tā, lai viņi to patiesi saprastu, ieguvēju nav.

Tas, ka bērns ir īpaši apdāvināts vienā vai vairākās jomās, nenozīmē automātiski arī to, ka viņu var pārcelt par vienu vai vairākām klasēm uz augšu, jo sociāli un psihoemocionāli parasti šie bērni tomēr ir tuvāk savam patiesajam vecumposmam vai pat nedaudz zem tā.

 

Kā patiešām klasē šādus bērnus var atbalstīt? 

 

🔸Piemēram, ļaujot lasīt viņiem interesējošu literatūru. Mūsu bērnu skolā nesen bija brīnišķīgs piemērs - skolotāja iesāka lasīt kādu grāmatu priekšā, un tas, kuram interesēja, kā stāsts turpināsies, paņēma šo grāmatu lasīšanai tālāk. Turklāt tas notika ar lielu azartu - bērni ar prieku izvēlējās, ko lasīs ārpusklases lasīšanā. Tādā veidā var atbalstīt dažāda līmeņa bērnus nehomogēnās grupās.

🔸Daudziem bērniem ir šāda nepieciešamība, bet īpaši apdāvinātiem bērniem pat izteiktāk - vajadzība pēc kustības mācību procesā. Ļaut sēdēt, stāvēt, apsēsties uz spilvena.

🔸Regulāri izspēlēt sociālās situācijas, mazus skečiņus, lai palīdzētu pielāgoties dažādām sociālām situācijām ikdienā.

🔸Kad šie bērni pabeidz darbus pirmie, tad tos nevis vienmēr ņem kā palīgus skolotājiem, bet, piemēram, iedod kādu bonusu roku nodarbināšanai - Lego, kādu konstruktoru, origami, krāsojamu darbiņu. Tā pie reizes būs arī atslodze aktīvajam prātam.

🔸Ļaut iedziļināties tajā tēmā, kas viņus patiesi interesē. Viņi var izaugt par fantastiski zinošiem speciālistiem kādā jomā, ja ļausim viņiem uz to fokusēties. Es esmu no tiem cilvēkiem, kas saka - ja bērnam nepadodas matemātika, bet lieliski padodas zīmēšana, tad es ņemšu nevis matemātikas privātskolotāju, bet zīmēšanas, lai attīsta savu patieso aicinājumu, nevis iegulda milzu enerģiju un šausmīgi mokās ar lietu, kas riebjās un nepatīk. Nav jābūt pilnīgi visās jomās perfektiem. Mums šobrīd 10 gadīgais dēls ārkārtīgi (nepārspīlēju) interesējas par arhitektūru - zīmē plānus, šķērsgriezumus, raksta telpu eksplikācijas, rēķina kvadrātmetrus un zīmē 3D “vizualizācijas” MineCraft-ā. Un es nesaku viņam: “Tev tas nav jāzina, “ vai “kad paaugsies, sapratīsi”, bet ļauju viņam iet dziļumā šajā jomā, palīdzu, meklēju mentorus, velku ārā savus rasējumus no augstskolas laikiem, skatāmies youtube video, meklējam dokumentālas filmas, staigājam pa māju ar mērlenti un redzam, kā patiesi veidojas tas kvadrātmetrs, un pētām, kuras ir nesošās sienas.

🔸Ļaujam fokusēties, bet tai pat laikā skolotāji un vecāki var būt tie, kas palīdz saredzēt saistības starp dažādām jomām. Ļoti interesē automobiļi, varam sasaistīt ar ģeogrāfiju (kur, ko ražo?), ar vēsturi (kad, kur, kāpēc, kas?) ar zīmēšanu, ar matemātiku, ar valodu - aprakstīt  kādu konkrētu modeli. Ja bērnam dod iespēju izpausties tēmā, kas viņu patiesi intersē, rezultāti ir brīnišķīgi.

🔸Iepazīstināt ar slavenu cilvēku biogrāfijām. Ne tikai sausiem faktiem, bet arī kādu interesantu lietu no dzīves, no bērnības, ļaut ieraudzīt, kā šie cilvēki ir mācījušies, kā viņi nosprauduši mērķus, kā nonākuši līdz atklājumiem. Turklāt, nekad nevajag teikt, ka to jau tikai tie gudrie cilvēki var atklāt - jebkurš varbūt nākotnes zinātnieks un atklājējs. Katru dienu atklāj aizvien jaunas lietas, pasaulei šādi cilvēki IR nepieciešami!

🔸Palīdzot organizēties - dienasgrāmatas, plāni, plānotājs telefonā - vienalga. Arī pastāstīt, kā organizēt savu darba galdu. Šie bērni  mēdz būt arī ir ļoti centīgi uz sagatavošanos darbam - būs līdzi visi materiāli, visi zīmuļi, visas darba lapas, viss, arī tas, ko nevajag, visu paņems. Ir vērts palīdzēt, pasakot, ka a”r šo darba burtnīcu strādāsim tikai līdz februāra beigām” - lai bērns nestaipa savā centībā visu vienmēr.

🔸Apdāvinātie bērni ļoti daudz ko pārdomā savā prātā, viņu domās notiek ļoti daudzi procesi. Esiet pacietīgi. Dodiet laiku.

🔸Šie bērni ir ar augstām kognitīvajām spējām, ar augstu apkārtnes uztveres spēju, ar augstu intelektu un aktīvu centrālo nervu sistēmu. Tā tāpat kā acu vai matu krāsu nav izvēle. Daži bērni tādi vienkārši ir. Tā nav birkas piekabināšana vai vecāku iedoma, ka viņu bērns ir īpašāks, to neizvēlas. Tie, kas to piedzīvo ikdienā, ļoti labi to redz.

Viktorija

P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.

Komentē