Pēriens

Es esmu dzirdējusi, ka vecāki speciālistiem uzdod tādus jautājumus, kā “No kura vecuma bērnu var sākt sist?”… Bet uz jautājumu, vai sievai arī sistu, ir dzirdēta atbilde, ka sievai jau nevar, jo viņa taču ir pieaugusi… tātad mazos, nepieaugušos un vājos drīkst sist?! Diemžēl, pēriens ir daudzu cilvēku viena no automātiskajām reakcijām uz bērna nepaklausību - šajā sakārā un arī tāpēc, ka gadrīz trešdaļa Latvijas sabiedrības bērnu audzināšanā izmanto fizisku sodu un teju puse uzskata, ka dažās situācijās ir normāli bērnu fiziski sodīt (informācija no Centrs Dardedze), tad vēlējos šeit uzrakstīt vismaz par vienu no aspektiem -   “fizisks sods un smadzenes “- ko par to saka grāmatas “No-Drama Discipline” autori, balstoties uz neirozinātniskiem pētījumiem:

“Pēršana ir neproduktīva, ja vēlamies ar bērnu veidot cieņpilnas attiecības, un gribam, lai viņi saprot to, ko vēlamies tiem pateikt. Tāpat kā pēršana, arī bērna izolēšana, kaunināšana, biedēšana, izkliedzot draudus un cita veida verbāla vai psiholoģiska agresija ir piemēri disciplinēšanas metodēm, kas traumē bērnu prātus, pat ja vecāki fiziski bērnus nesoda. Tāpēc mēs rosinām izvairīties no jebkādas disciplinēšanas pieejas, kas ir agresīva, izraisa sāpes vai bailes. Pirmkārt, šāda veida pieejas ir neproduktīvas. Bērna uzmanība no savas uzvedības tiek novirzīta uz aprūpētāja reakciju, līdz ar to bērns vispār vairs nedomā par savu rīcību. Tā vietā bērns domā tikai par to, cik ļauni un netaisnīgi ir vecāki vai pat cik tie ir biedējoši. Līdz ar to šāda vecāku reakcija pilnībā sagrauj abus disciplinēšanas mērķus - mainīt uzvedību un palīdzēt attīstīties smadzenēm - bērnam tiek atņemta iespēja domāt par savu uzvedību, just vainu vai nožēlu.

Vēl viena problēma ar pēršanu ir tas, kas notiek ar bērnu psiholoģiski un neiroloģiski. Smadzenes interpretē sāpes kā draudus. Līdz ar to brīdī, kad vecāki fiziski soda bērnu, bērns saskaras ar neatrisināmu bioloģisku paradoksu. No vienas puses mēs visi esam dzimuši ar instinktu meklēt palīdzību un aizsardzību pie saviem aprūpētājiem, kad esam ievainoti vai nobijušies. Taču mirklī, kad mūsu aprūpētāji ir arī sāpju un baiļu AVOTS, tas ir ārkārtīgi mulsinoši bērna smadzenēm.  No vienas puses bērnā ir spēcīga vēlme izvairīties no aprūpētāja, kas dara pāri, taču no otras puses bērns izjūt vilkmi pie aprūpētāja, meklējot drošību. Līdz ar to, brīdī, kad vecāki ir sāpju un baiļu avots, smadzenes kļūst dezorganizētas, jo situācijai NAV ATRISINĀJUMA.  Mēs to saucam par dezorganizētu piesaisti. Stresa hormons kortizols, kas izdalās šādā dezorganizētā iekšējā stāvoklī, var provocēt ilglaicīgu negatīvu ietekmi uz smadzeņu attīstību. Skarbi un smagi sodi var novest pie ļoti nopietniem smadzeņu bojājumiem.

Vēl viena problēma ar pēršanu ir tāda, ka tā māca bērnam to, ka vecākiem nav efektīvākas disciplinēšanas stratēģijas, kā vien radīt fiziskas sāpes. Tā ir tieša mācība, ko katram vecākam vajadzētu ļoti nopietni apsvērt: vai mēs vēlamies mācīt bērnam, ka konflikta atrisināšanas veids ir izraisīt fiziskas sāpes, īpaši pret kādu, kas ir neaizsargāts un nespēj cīnīties pretī?”

Viktorija

P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.

Komentāri

Viktorija Ozola

Šis raksts katru dienu kā mantra jāizlasa. Pat ja visu šo zini, tāpat bieži vien grūti savākties un sanāk sakliegt virsū vai sadusmoties par bērna lielām emocijām. Un pēc tam jūties slikti par to un tā uz apli. Paldies par rakstu, paldies par atgādinājumu. 🙏

Viktorija Ozola

lai kā izvestu,savus bērnus nekad neperu.kaut vai tapēc ka pàràk spilgtà atmiņā pašas bērnībā pārciestais.bijām divas màsas.un piemazàkàm blēņàm nepaklausības vai sliktas atzīmes,bija japaceļ svárki vai janolaiž bikses un dabujàm ar žagariem.ja pēra vienu,otrai bija janoskatàs.ja abas tad es kà vecàkà dabuju pirmā.un pēc tam ar pliku dibenu ielika kaktà.un tà pàris x nedēļà.reiz bez atļaujas izgàju no kakta un pa sàpošo dibenu dabuju vēlreiz.par braukšanu ar draugiem peldēties nebija ko domàt,jo faktiski vienmēr dibens bija strīpains.bija doma reizēm nosūdzēt vecākus,bet no nokļūšanas bērnu namà bija vairāk bail,kā no regulāras pēršanas

Viktorija Ozola

Elīna, paldies, ka padalījies ar tik sāpīgu pieredzi. Man ir tik skumji par to, ka Tev ar māsu nācās kaut ko tādu piedzīvot… Virtuāli apskāvieni.

Viktorija Ozola

zinu ka mazu pēra,bet atceros tikai faktu un to ka vēl līdz tīņa gadiem baidijos no tēva un viņa siksnas.skolas gados,parasti gan tikai piesolija pa dibenu,bet tas jau iedzina šausmas.pietam bija sīkāks brālis un māsa ko pēra un zināju,ka varu arī pats dabūt!11.g.tas arī notika,par sīkumiem,kas pašam pat nelikās blēņas,lika nolaist bikses,iespieda mani padusē un nopēra ar siksnu,atceros,ka no bailēm un šausmām pat pakliegt nevarēju

Viktorija Ozola

Mārci, paldies, ka padalījies. No sirds jūtu līdzi… tādas situācijas neaizmirstas. Šobrīd vairs vienīgais, kas atliek, ir neatkārtot pašam ar saviem bērniem un piedot tēvam, kurš savādāk diemžēl nemācēja.

Viktorija Ozola

nevaru pat iedomàties,ka savējos pērtu.pārāk spilgtas un sāpīgas atmiņas par vienīgo reizi,kad pats dabūju.draudēts tika bieži,bet 12.g.tēvs ,paņēma siksnu un patiešām lika nolaist bikses un gulties pār krēslu!iestājās panika un lūdzu lai neper,bet teica,lai netūļājos un vienreiz nàkšoties nopērt.šausmàs nogūlos un sajutu siksnas cirtienus.laikam arī traki brēcu un locijos,bet sita pamatīgi.bez fiziskām sāpēm,vēl vairāk sāpēja kauns un pazemojums.un liekas labas un uzticēšanās atiecības ar tēvu nebija nekad.

Komentē