Roku un smadzeņu attīstība ir savstarpēji saistītas.
Svarīgākais bērna instruments laikā no 0 līdz 3 gadiem ir roka, ar ko iepazīst pasauli. Roka ir intelekta darbarīks un jāpievērš uzmanība tam, lai bērni darbojas ar rokām.
Ir tā saucamais rokas-smadzeņu loks (hand-brain loop). Tas darbojas tā: bērns ar roku kaut ko satver, satausa, pieskaras kaut kam, roka ziņo smadzenēm par saņemto informāciju (auksts, ciets, smags, mazs, slidens u.t.t.), smadzenes, balstoties uz šo jauniegūto informāciju, virza roku. Roka virzoties atkal iegūst jaunu informāciju un atkal ziņo smadzenēm. Tā tas visu laiku turpinās un visu laiku notiek šī smadzeņu attīstība un rokas virzīšana, lai gūtu jaunu iespaidus, sajūtas, informāciju. Tāpēc ir svarīgi bērniem dot dažādas faktūras, tekstūras, dažāda materiāla un lieluma lietas.
Neattīstīta roka neļauj pilnvērtīgi attīstīties smadzenēm. Jūs noteikti esat dzirdējuši arī par to, cik ļoti roku un pirkstu attīstība ir saistīta ar valodu.
Mazam zīdainim roka vēl ir ļoti neattīstīta un tā var veikt tikai neprecīzas kustības. Šīs kustības atbilst aptuveni tam informācijas daudzuma, ko mazuļa smadzenes ir spējīgas uzņemt. Manuprāt, labākais piemērs, lai to izprastu, ir "pincentes tvēriens" (satvert kaut ko starp rādītājpirkstu un īkšķi) - ko jaundzimušais iesāktu ar "pincetes tvērienu"? Tad, kad bērnam parādās šis tvēriens, tikai tad patiesībā arī viņa smadzenes tam ir gatavas un ne ātrāk - satvert, pētīt, arī pagaršot. Jo izsmalcinātākas un graciozākas kļūst roku un pirkstu kustības, jo attīstītāks prāts un otrādāk.
Viktorija
P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.