Mums mājās ir pieci bērni. Tas nozīmē arī daudz rotaļlietu, jo tās ne tikai ik pa laikam nopērkam paši, bet bērniem ir arī dzimšanas dienas, vārda dienas, kristības un dažkārt cilvēki vienkārši ierodas ciemos ar dāvanām. Tā kā mēs tiešām nevēlamies apaugt ar mantām, tad šobrīd tās mūsu mājās ienāk ļoti pārdomāti. Nu jau pārsvarā lūdzam viesiem nedāvināt neko vai kaut ko ļoti konkrētu.
Plauktos parasti ir izlikta mazāka daļa no visām rotaļlietām un darbiņiem, kas mums ir. Lielākā daļa ir noliktas nost un es tās ik pa laikam rotēju - skatos, kā mainās intereses un kas ir atbilstošāks vecumposmiem. Interese par mantām, ja to ir mazāk, noteikti ir lielāka. Ir arī lielāka kārtība, jo katrai lietai var atrast savu vietu plauktā, kur to arī glabājam. Tās ir pārskatāmākas. Bērni vairāk atgriežas pie vienas un tās pašas aktivitātes, ja šo aktivitāšu, darbiņu un mantu ir maz - tas palīdz koncentrēties un noturēt uzmanību.
Dažas mantas ir tādas, ko gandrīz nekad nesanāk rotēt - tās vienmēr ir pieejamas, un, ja es tās noliktu prom, tas uzreiz tiktu pamanīts. Zīmuļi un vispār radošās izpausmes lietas vienmēr ir pieejamas, bet šoreiz tieši par rotaļlietām. Kuras tās ir?
- Rotaļu virtuve ar traukiem un rotaļu dārzeņiem/augļiem
- Mazās mašīnas
- Koka kluči
- Magformers konstruktori
- DZĪVNIEKI, par kuriem stāsts šoreiz.
Šīs visas ir atvērtā tipa rotaļlietas, kuras nepasaka priekšā, kas tieši ar tām darāms un tās rosina fantāziju. Šoreiz vēlos plašāk padalīties ar to, ko tieši var darīt ar dzīvnieku figūriņām, jo dažkārt bērni pat nav iedomājušies, ka arī tā var darboties. Vecāki var dot ierosmi, un nākamreiz bērni paši var izvēlēties - darboties šādā veidā vai brīvi fantazēt.
Kvalitātīvas dzīvnieku figūriņas ir tās rotaļlietas, kurās noteikti ir vērts ieguldīt. Mēs savu kolekciju esam krājuši gandrīz 9 gadus - ik pa laikam piepērkam kādu dzīvnieku klāt paši vai lūdzam ciemiņiem svētkos kādu konkrētu, kas mums trūkst. Mums visvairāk patīk tieši Schleich ražotās - kvalitātes un līdzības dēļ ar īstajiem dzīvniekiem. Zinu, ka lapā KatramSaviPutni.lv ik pa laikam tiek veikti koppasūtījumi, kuros šīs figūriņas iespējams iegūt par draudzīgākām cenām.
Zeme, ūdens, gaiss
Pietiek paņemt trīs dažādas krāsas audumus, filca gabalus, trīs krāsu papīra lapas vai reāli trīs trauciņus ar ūdeni, zemi un gaisu kā šajā ierakstā un sadalīt trīs grupās visus dzīvniekus.
Nakts un dienas dzīvnieki
Kuri ir nakts dzīvnieki un kuri dienas? Kādus dzīvniekus mežā var sastapt naktī? Kā viņi tumsā redz?
Gaļēdāji un zālēdāji
Varbūt ir dzīvnieki, kas ir visēdāji un tos var likt pa vidu starp šīm abām kolonnām? Kādas kopīgas pazīmes ir visiem gaļēdājiem? Izpētiet zobus, ķepas. Kā zālēdāji ir pielāgojušies augu ēšanai un kā viņi maskējas vidē, lai tos tik viegli nepamanītu gaļēdāji?
Noslēpumainais maisiņš
Vai tu, neskatoties iekšā, vari izvilkt no maisiņa lauvu? Un suni? Tagad satausti kādu zvēriņu... Kā tev šķiet, kas tas ir, ko esi sataustījis?
Pēdu nospiedumi
Plastilīnā, sāls mīklā, kādā veidošanas masā, mālā vai kinētiskajās smiltīs veidojiet dzīvnieku nospiedumus.
Ja veidojat nospiedumus sāls mīklā, tad vēl viena ideja - kad sacietē, tad iekrāsojiet pēdiņas melnā krāsā un izmantojiet vēlreiz, meklējot, kuram dzīvniekam pieder konkrētie nospiedumi.
Sāls mīkla: sāls, milti un silts ūdens attiecībā 1:2:1.
Zīmēšana ar ēnām
To var darīt ne tikai skaidrā un saulainā dienā, bet jebkurā mirklī, ja vien ir pieejams lukturītis. Telefonos tāds ir! Starp citu, vēl mums ļoti patīk mazie lukturīši no Liepiņu ģimenes veikala - tos var uzlādēt caur USB, nevis nomest plauktā līdz kāds atceras nopirkt baterijas, turklāt cena vairāk kā patīkama.
Tematiskie dzīvnieku groziņi
Jau šajā ierakstā minēju, ka pat viengadniekiem der šādi groziņi vārdu krājuma paplašināšanai un netiešai klasificēšanai. Pat, ja bērns vēl nesaprot, kas ir Āfrika vai ferma, dzīvniekus var likt tematiski un viņam apziņā noguls fakts, kuri dzīvnieki savā starpā sader.
Salikt dzīvniekus uz atbilstošām kartītēm
Tā ir pāreja no 3D uz 2D. Šādus darbiņus var sākt piedāvāt no 14 mēnešu vecuma. Vislabāk, ja sākumā dzīvnieku figūras izmērs ir tieši tikpat liels kā kartītē. Labākais ir safotogrāfēt tieši tos dzīvniekus, kas ir jūsu mājās, un izgatavot pašiem savas kartītes. Te ir manis salikts fails ar Schleich dzīvnieku attēliem - uzspiežot uz attēla vai šī linka, jūsu datorā sāks saglabāties zip fails ar jpeg attēliem, printējot izvēlēties tos dzīvnieku attēlus, kuri vajadzīgi tieši jums, nav vajadzības printēt visu - ja ir par daudz, tad bērni mēdz nelietot kartīšu materiālus. Šajā failā nav visu dzīvnieku attēli, bet kā jau teicu - visus nemaz nevajag.
Mugurkaulinieku klases: zīdītāji, putni, zivis, rāpuļi, abinieki
Šis varbūt arī izklausās pēc grūtāka darbiņa, taču nebūt ne. Izdrukājiet mugurkaulinieku siluetu kartītes un šķirojiet visus dzīvniekus, kas jums ir mājās (te mēs ņemam visus - gan Schleich, gan no Safari, gan Rimi akciju dzīvnieciņus).
Siluetus var uzzīmēt arī uz auduma ar krāsām. Mūsu audumiņš ir no Tīnoo .
Ja ir grūtības klasificēt, ņemiet talkā dzīvnieku enciklopēdijas vai manis veidotās dzīvnieku grāmatiņas (drukājot lieciet opciju "drukāt abpusēji", tad grāmatas lapas savietosies pareizā secībā un nebūs papildus līmēšanas darbi - tik vien, cik jāizgriež un jāsasien kopā vai jāsalaminē, ja ir vajadzība).
No dzīvnieku enciklopēdijām no sirds iesaku šo! Tā ir vairākas reizes pārizdota, tāpēc var atšķirties vāka zīmējums, taču saturs ir nemainīgs. Šī ir viena no mūsu visizmantotākajām enciklopēdijām - Ilustrētā enciklopēdija bērniem DZĪVNIEKI (Autori: Makgī K., Makajs Dž., R: Zvaigzne ABC, 2009)
Grupēšana pēc dzimtām
Līdzīgi un tomēr savādāk ir grupēšana pēc dzimtām. Visvairāk mums pašiem ir kaķu dzimtas pārstāvju, tāpēc tie vispār stāv atsevišķā groziņā. Elizabetei, kurai šobrīd 3,5 gadi, tas ir viens no mīļākajiem darbiņiem. Citreiz viņa vienkārši izmanto lielos kaķus brīvajās spēlēs, bet citreiz nopietnāk - meklē atbilstošo kaķi kažoku kartītēm.
Spied uz kažoku kartītēm, lai tās lejuplādētu.
Vēl strādājam ar lielo kaķu kartīšu materiālu, ko izveidojusi Mammassmaids.net autore Evelīna Sproģe. Pie viņas šīs kartītes par simbolisku cenu varat arī iegādāties.
Foto: Evelīna Sproģe
Vēl pie grupēšanas pa dzimtām vēlos pieminēt lāčus. Mums ir brīnišķīga grāmata no Mr.Page Bookstore par Lāčiem. Tā ir lieliska, un, to lasot, parasti no dzīvnieku figūriņu krājumiem izpētām lāčus. Grāmatā ir gan interesants apskats par katru no lāčiem, gan arī salīdzinājumi - kurš ir labāks skrējējs, peldētājs, kāpelētājs, ko katrs ēstu, ja sēdētu pie kopīga mielastu galda.
Dzīvnieku ģimenes
Tāpat dzīvniekus var šķirot pa ģimenēm. Visi bērni parasti pazīst zirgu. Bet kas ir ķēve, ērzelis un kumeļš? Vai runcis un kaķene? Tas ir ne tikai praktisks darbiņš, bet nopietna iespēja bagātināt savu valodu.
Te vari lejuplādēt dzīvnieku ģimeņu failu lasošiem bērniem. Es parasti daru tā, ka salieku vienu kolonnu, piemēram, ar dzīvnieku tēviņiem, bērns piešķiro pārējos. Vēl esam spēlējuši lielākās kompānijās, piemēram, tad, kad jāsadalās pa pāriem - visiem izdala lapiņas. Viens nosauc, otrs atsaucas (aita- auns) vai arī iet viens otram klāt un jautā:"Kas tu esi?" kamēr atrod savu pāri.
Darbs ar kontinentiem
Atcerieties, ka nav obligāti uzreiz sākt ar visiem kontinentiem un visiem dzīvniekiem. Varat pirmajā reizē parādīt tikai pa vienam visraksturīgākajam dzīvniekam no katra kontinenta. Vai pa sadalīt iepriekš atlasītus dzīvniekus starp diviem kontinentiem - kuri ir no Āfrikas un kuri no Antarktīdas. Noteikti jāsāk ar lielākiem kontrastiem, lai vieglāk paliek atmiņā.
Ja jums mājās nav šādas kontinentu puzles, tad varat izmatot arī, piemēram, vienkārši lielāku pasaules karti. Varat uz zila auduma izvietot kontinentus, kas izgriezti no filca, piemēram, kā šajās bildēs Pinterest vai arī izmantojiet manis veidotās kontinentu kartītes (spied uz bildes, lai atvērtu failus):
Citus kontinentu darbiņus meklējiet šajā ierakstā par darbu ar pusložu karti!
Attīstības cikli
Darbiņiem ar attīstības cikliem izmantojam Safari Toobs dzīvnieciņus no Safariology sērijas. Tos var iegādāties gan Jāņa Rozes grāmatnīcās, gan, piemēram, Smart and Play with Montessori.
Spiežot uz šīs bildes, atradīsi rakstu par vardes attīstības ciklu un visus materiālus, ko esmu šim darbam sagatavojusi.
Tāpat vari lejuplādēt šādus attīstības cikla materiālus (spiežot uz bildes, datorā automātiski saglabāsies Zip fails, kas satur kartītes, grāmatiņas, definīcijas materiālus):
Darba lapas tauriņa, mārītes un vistas attīstības cikliem pieejamas bloga veikala sadaļā.
Valodas materiāls
Protams, ka dzīvniekus var izmantot arī darbam ar valodas materiāliem. Piemēram:
Skaņu spēles. Palūdzu bērnam no groziņa izvēlēties jebkurus trīs dzīvniekus. Katru no šiem dzīvniekiem nosaucam, es ņemu katru rokās un atkārtoju nosaukumu, uzsverot pirmo burtu: "L-lapsa, Z-zirgs, C-cūka." Un tad jautāju: "Vai tu man vari iedot dzīvnieciņu, kura nosaukums sākas ar skaņu "z"?" Ja bērnam ir grūtības, tad vēlreiz atkārtoju katru nosaukumu, uzsverot pirmo skaņu. To var darīt ar bērniem jau 2,5-3,5 gadu vecumā, viņi ātri uzķer domu un parasti labprāt spēlē šo spēli vēl un vēl. Šobrīd mūsu trīsgadniecei tā ir ļoti aktuāla. Šo spēli var spēlēt ne tikai ar dzīvniekiem, bet ar jebkuriem priekšmetiem, kas ir jūsu mājās - vienkārši aiciniet atnest trīs lietas. Kāpēc es saku "skaņu", nevis "burtu"? Tāpēc, ka, piemēram, "iezis" sākas ar skaņu "ie", un, ja mēs bērnam prasītu, parādi man kaut ko, kas sākas ar burtu "i" - tas būtu vēl pārāk sarežģīti bērnam, kas burtus vēl nepazīst. Tā ir SKAŅU spēle - oriēntēta uz dzirdes izšķirtspēju.
Tad, kad bērns pirmo skaņu izšķir ļoti viegli, tad var pamainīt nosacījumus vai ik pa laikam pajautāt: "Vai tu man vari iedot kaut ko, kas beidzas ar skaņu "a"?" Tāpat vēlāk meklēt skaņas vārda vidū. "Kad es saku "cūka" es dzirdu arī skaņu "k". Tu arī to dzirdi? Cū-K-a. Un tad, kad saku "lapsa", es šajā vārdā dzirdu arī skaņu "s". Dzirdi?"Lap-S-a"." Vai tu man vari iedot dzīvnieku, kura nosaukumā tu dzirdi skaņu "R"?"
Burti. Kad ir izspēlēts ar skaņu spēlēm vai lēnām paralēli tām, var sākt iepazīstināt ar skaņām atbilstošiem burtiem. Tieši tāpat ņemam jebkuru dzīvnieku figūru, ieklausāmies sākumskaņā un parādām bērnam atbilstošo burtu. Vislabāk vienmēr ir burtu ne tikai redzēt, bet arī dzirdēt un iztaustīt (ja iesaista trīs maņas, tad burta veidols labāk ieguls atmiņā) - mums ir smilšpapīra burti, tāfeles līmpapīra burti, kas uzlīmēti uz ielaminētām krāsainā papīra lapām un arī koka tāfele no veikala Mazā Cilts ar iegravētiem burtiem. Vienalga, kādi ir jūsu mājās, vēlams stimulēt to, ka bērns šo burtu ne tikai dzird un redz, bet arī pats nosauc ("Tas ir "C". Vai tu vari pateikt "C"?) un izvelk ar pirkstiem - paši ar trīs rakstīšanas pirkstiem izvelkam burtu pareizā virzienā un tad arī bērnu rosinām:"Vai tu vari izvilkt "C"? Un vai tu vari daudzas reizes izvilkt "C"?" "Lēni", "ātri", "daudzas reizes", "viegli - ar pirkstu galiņiem" - lietojiet šos un citus atslēgvārdus, lai stimulētu daudzkārtīgi izvilkt burtu. Tas ir svarīgi tāpēc, lai burts iegulst bērna muskuļu atmiņā. Ja burta veidols ir muskuļu atmiņā, tad vēlāk uzrakstīt to uz papīra bērnam būs daudz vienkāršāk.
Rakstīšana. Ļoti plaši par šo tēmu man ir raksts te - Rakstīšana. Bet īsumā - izmantojam dzīvnieku figūriņas arī, lai rakstītu gan ar saliekamo ābeci (Kustīgais alfabēts - Montessori pedagoģijā), kamēr bērna roka vēl nav pietiekami attīstīta, lai burtus rakstītu pats, gan arī vēlāk raksta nosaukumus paši ar roku.
Lai radoša darbošanās! Noteikti gaidīšu komentāros vēl idejas.
Viktorija
P.S. Seko bloga jaunumiem EsPats! Facebook lapā un arī Instagram, kur ar dažādiem rakstiem, bildēm un idejām dalos vairākas reizes nedēļā.