Cieņpilna audzināšana / valoda

Lai pieaugušie sarunās ar bērniem nebūtu kā tālvadības pultis

Lai pieaugušie sarunās ar bērniem nebūtu kā tālvadības pultis

Mēs bieži vien runājam kā tādas tālvadības pultis - kaut ko, kaut kur pasakām un brīnāmies, ka bērns neklausa.
Lasīt tālāk
Mīti un patiesība par bilingvismu

Mīti un patiesība par bilingvismu

Vai bilingvāli bērni sāk runāt vēlāk? Vai sākumā kārtīgi jāapgūst viena valoda un tad var mācīt nākamo? Vai divas un vairāk valodas var atstāt negatīvu iespaidu uz bērna kognitīvajām spējām? Vai ir vecums X, pēc kura sasniegšanas jau ir par vēlu mācīt valodu?
Lasīt tālāk
Bērni dzīvo NĒ un NEDRĪKST pasaulē

Bērni dzīvo NĒ un NEDRĪKST pasaulē

Bērni dzīvo “nē” pasaulē, tāpēc būtu tik labi, ja vismaz mājas bērniem būtu “jā” vieta. Mājām ir jābūt tādai vietai, kur visu, ko bērns var aizsniegt, to arī drīkst. Tā, lai aizliegumu būtu krietni mazāk nekā atļauto lietu/vietu. Skatieties, kuros brīžos sakiet bērnam “nē” un padomājiet, kā to novērst. 

Lasīt tālāk
Cik daudz negatīvisma nākas dzirdēt bērnam?

Cik daudz negatīvisma nākas dzirdēt bērnam?

70% no valodas, ko dzird bērns līdz 5 gadu vecumam savā virzienā, ir ar negatīvu nokrāsu. Negatīvā veidā formulētie teikumi un vārdi parasti ir pirmais, kas mums nāk prātā, jo tos mēs varam ātri pielietot - nav īpaši daudz jāpiedomā, lai pateiktu “Nelēkā pa gultu!”
Lasīt tālāk
Ko nejautāt mazuļu vecākiem

Ko nejautāt mazuļu vecākiem

Mēs ar vienu vienīgu teikumu varam sēt šaubas vecākos par bērna attīstību, par vecāku spējām darīt “pareizi”, par viņu izvēli.

Ko neteikt un ko teikt tā vietā?

Lasīt tālāk
Tam, KĀ sakām kaut ko, ir milzīga nozīme

Tam, KĀ sakām kaut ko, ir milzīga nozīme

Vienu un to pašu teikumu bērnam mēs varam pateikt ļoti dažādi - maigā tonī, dusmīgi un aktīvi žestikulējot, sažmiegtiem zobiem vai rotaļīgi. Katru reizi tas iedos pilnīgi citu noskaņu komunikācijā.
Lasīt tālāk
Kā runāt, lai bērns mūs sadzirdētu?

Kā runāt, lai bērns mūs sadzirdētu?

Kas ir pirmais, kas nāk prātā, ja dzirdi: “Nelēkā pa gultu!”? Protams, acu priekšā redzam bērnu, kas lēkā pa gultu. Kā pateikt tā, lai bērns sadzird to, ko viņam cenšamies pateikt?
Dažkārt dzirdu vecākus sakām kaut ko, kas bērnam vispār nebūtu ienācis prātā, ja vecāks to nebūtu pateicis. Piemēram- “Dakteris tev neko sāpīgu nedarīs!” Pirms tam bērnam pat domas nebija, ka dakteris darīs sāpīgi. Tagad viņam IR šī doma. 

Lasīt tālāk
Bērns kož!

Bērns kož!

Košana, sišana, kniebšana un grūšana parasti ir tikai fāze, kas pāries, taču, mēs varam paskatīties, vai nav kādi faktori, kas to stimulē. Kuri tie ir? 

Lasīt tālāk
Divgadnieks

Divgadnieks

Divgadnieki ir viena no visnesaprastākajām cilvēku grupām. Vecāki meklē taktikas, kā tikt galā, sodīt vai nesodīt, kā iemācīt pareizi uzvesties... Bet patiesībā ar viņiem viss ir kārtībā un nav jāmeklē nekādi superrisinājumi “it kā” problēmām. 
Lasīt tālāk
Absorbējošais prāts un valoda

Absorbējošais prāts un valoda

Absorbējošais prāts ir unikāla bērna spēja, kas saglabājas līdz 6 gadu vecumam. Spēja, ar kuras palīdzību bērns mācās it visu, vienkārši esot savā vidē. Viņš uzsūc kā sūklītis visu, kas ir un kā notiek viņa apkārtnē.
Kāda tam nozīme valodas attīstībā?
Lasīt tālāk
Kā tev šodien gāja?

Kā tev šodien gāja?

Kā pārrunāt ar bērnu dienas gaitas, lai mēs no viņiem dzirdētu ko vairāk par "normāli" un "labi"? Iedrošinošo frāžu un atvērto jautājumu piemēri.
Lasīt tālāk